Vehicle-to-Grid (V2G): Så kan bilen driva huset
- Laddbox
- Oct 16, 2025
- 3 min lästid
Innehållsförteckning
Vehicle-to-Grid (V2G): Så kan du driva huset med bilen i framtiden
Sammanfattning V2G:
- Med Vehicle-to-Grid (V2G) kan elbilen bli mer än ett transportmedel – den kan användas som ett batteri för att driva huset, stötta elnätet och sänka elkostnaderna.
- Tekniken gör det möjligt att ladda bilen som vanligt och sedan skicka tillbaka el när det behövs.
- Redan nu finns infrastrukturen på plats för att V2G ska fungera i Sverige – men biltillverkarna utför pilotstudier och har inte helt släppt på möjligheten.
Vad är Vehicle-to-Grid?
Vehicle-to-Grid (V2G) är en teknik som gör att elbilar inte bara kan laddas från elnätet eller solceller, utan också kan leverera tillbaka el.
Tekniken bakom Vehicle to Grid bygger på så kallad bidirektionell laddning, alltså att bilen både kan leverera el till hushållet och tvärtom. Det innebär att bilen fungerar som ett energilager, ett slags mobilt hembatteri.
På så sätt kan bilen användas för att:
• Ge el till hushållet under dyra elpristimmar
• Bidra med balans till elnätet vid överskot
• Tjäna pengar på att leverera el när efterfrågan är hög
Hur nära är vi att V2G blir verklighet?

Tekniskt sett är mycket redan på plats och det finns redan laddboxar och hela energilösningar som är redo för V2G.
– Från vår sida finns allt på plats för att Vehicle-to-Grid ska fungera. Resten är upp till biltillverkarna, säger Erik Martinson, innovationschef på Svea Solar.
Stora biltillverkare som Volkswagen, Volvo, Kia och BMW deltar i pilotprojekt och studier för V2G och flera pilotprojekt visar att V2G fungerar i praktiken. Bland annat har tester i Nederländerna, Storbritannien och Tyskland bevisat att V2G kan balansera elnätet, särskilt i kombination med solceller och batterier.
Varför är V2G viktigt?
Elbilar står parkerade 90–95 % av sin livstid. Det är outnyttjad kapacitet där bilen i stället skulle kunna bidra positivt på flera sätt och ge biltillverkaren en chans att få tillbaka en del av kostnaden för sitt bilköp.
Här är några av möjligheterna med V2G:
- Avlastar elnätet – under tider med hög belastning kan bilen stötta nätet med lagrad el. Vid överskott på el kan bilen i stället ta bort energi från elnätet.
- Ger elbilsägare kontroll och potentiella intäkter – du kan använda el som laddats billigt under natten för att driva huset när elpriserna är höga, eller sälja överskottsel tillbaka till nätet.
- Bidrar till ett hållbart energisystem – genom att jämna ut skillnaden mellan hög och låg efterfrågan på el blir energisystemet mer stabilt och effektivt, vilket gör det lättare att integrera mer sol- och vindkraft.

Påverkar V2G bilens batteri negativt?
En vanlig oro bland elbilsägare är att V2G skulle slita ut batteriet snabbare. Forskning och tester visar att det inte behöver vara fallet – tvärtom kan det i vissa fall till och med vara positivt för batteriets hälsa.
En studie från University of Warwick (Storbritannien) visade att kontrollerad användning av V2G inte förkortade batteriets livslängd – och i vissa scenarier kunde förbättra den genom att jämna ut laddcyklerna.
Enligt RISE (Research Institutes of Sweden) och PowerCircle är det snarare hur ofta och hur djupt batteriet laddas ur som avgör livslängden, inte om elen går till bilens motor eller elnätet.
Biltillverkare som deltar i V2G-pilotprojekt (bl. a Volkswagen, Volvo och Nissan) har inte rapporterat negativ påverkan på batterihälsan hittills – så länge laddningen sker inom säkra gränser.

Så skyddas bilen:
- Både fordon och laddsystem använder batterihantering (BMS) för att skydda mot överladdning eller djup urladdning.
- Smarta energilösningar, som Svea Solars Sunbeam, har automatiska begränsningar, så att batteriet inte pressas onödigt.
- I praktiken handlar V2G oftast om att använda en liten andel av batteriets kapacitet, under kontrollerade former.
Alltså, med rätt styrning och teknik är V2G ingen fara för batteriet – det handlar om optimering, inte överanvändning.