Hero image

Svea Solar App

All din energi på ett och samma ställe

Svea Solars app hjälper dig hålla koll på och styra all energi i ditt hem. Ladda ner appen och kom igång.

Svea Solar App

Bättre koll på din energi

Svea Solar-appen ger dig all information du behöver om elen du producerar, konsumerar och delar. Du har nu verktygen för att ta medvetna energibeslut som lönar sig.

  • Elpris och produktion i realtid

  • Förstå ditt energimönster

  • Dela med alla i hushållet

Svea Solar-appen med aktuella elpriser och produktion
Smartladdning

Sänk kostnaden för laddning – utan att ändra din vardag

Genom att smartladda din bil via Svea Solars app kan du ladda för halva priset jämfört med konventionell laddning och samtidigt sänka dina effekttoppar. Ställ bara in när du vill ha bilen klar på morgonen, så väljer appen automatiskt timmarna med lägst elpris och ser till att bilen är klar när du behöver den.

  • Ladda billigare

  • Sänk effekttoppar

  • Stöd för de flesta bilmärken

Installationsresan i appen

Din resa startar direkt efter beställning

Svea Solar-appen är din ingång till solenergi med Svea Solar. Redan efter beställning så uppdaterar vi dig på alla steg på vägen fram till installation, med viktiga datum, leveransbesked och tips om dina egna förberedelser. Här kan du också byta till vårt elavtal med timpris och extra påslag på såld el.

Integrering av batteri

Med stöd för ditt smarta hembatteri

Med batteri använder du mer av din egen el och kan få en extra inkomst från stödtjänster. Svea Solar-appen integrerar ditt hembatteri i ett smart och elegant gränssnitt där du ser exakt hur ditt batteri jobbar för att optimera energin i ditt hem just nu.

Ladda ner appen – första steget mot bättre energival

Kom igång med din solresa – ladda ner Svea Solar-appen och få koll på all din energi direkt i telefonen.

CallOut image

Frågor och svar om Svea Solar-appen

Varför behöver jag en app till Svea Solars produkter?

Genom att använda appen har du möjlighet att sänka din månadskostnad med välinformerade beslut om när du ska använda el i hushållet. Kanske är det bättre att ställa diskmaskinen på timer än att diska direkt?

Du får också möjlighet att se din produktion över tid och förstå hur dina förändringar påverkar din plånbok och miljön i stort. Har du Svea Solars elavtal kan du även följa din förbrukning och på så sätt förstå hur mycket av din produktion du själv använder i hemmet och hur mycket du säljer vidare till elnätet.

Du sparar även tid och energi genom att samla dina räkningar och dokument på ett och samma ställe, så du enkelt kan betala dina fakturor om du befinner dig på annan ort.

Hur installerar jag appen?

Du laddar hem appen via App Store (Apple) eller Google Play (Android). Sedan registrerar du dig med din mailadress, har du använt vår tidigare app behöver även du registrera dig på nytt.

Hur skapar jag ett konto i Svea Solar-appen?

Ladda ner den senaste versionen av appen Svea Solar i din appbutik.

  1. Skapa ett nytt konto med samma e-postadress som är registrerad hos Svea Solar och fyll i ditt fullständiga namn.
  2. En verifieringskod skickas till din e-post. Använd koden för att slutföra registreringen (kolla skräppost om mejlet inte dyker upp).

Jag kan inte logga in i appen, vad kan det bero på?

Kontrollera följande om du inte lyckas logga in i appen.

  1. Du har den senaste versionen av Svea Solar-appen. Gå till din appbutik, App Store (Apple) eller Google Play (Android) och se om det finns en uppdatering.
  2. Du har registrerat ett konto med samma mejladress som är kopplad till din kundprofil hos Svea Solar.
  3. Du har verifierat ditt konto med den verifikationskod som skickats till din mejl. Kolla i skräppostmappen om du inte hittar ett mejl från Svea Solar med en verifikationskod.

Appen säger att ett konto med e-postadressen redan är registrerat, men jag kan inte logga in. Vad beror det på?

Det beror troligtvis på att du inte verifierat din e-postadress. Att återställa lösenord hjälper inte i det fallet. Gör såhär istället:
1. Logga in med den e-postadress som du använt när du skapade kontot.

  1. Du kommer nu till en vy där du ombeds verifiera din e-postadress igen. Klicka på ”Problem med koden” och sedan ”Skicka ny kod”.
  2. Gå till din mejl, öppna mejlet från Svea Solar och följ instruktionerna däri. Observera att koden bara gäller i 15 minuter, om det gått längre tid än så, gå tillbaka till steg 1. Kontrollera din skräppostmapp om du inte fått någon kod.

Jag har en Huawei-växelriktare och har fastnat på steg 9 av 10 i installationen. Vad ska jag göra?

Det kan bero på att du inte godkänt ”API Access” i Huaweis Fusion Solar-app. Det är en inställning som behövs för att vi ska kunna få in data och avsluta installationen.

Så här gör du:

  1. Gå in under Permission i Fusion Solar-appen.
  2. Godkänn API Access.

Observera att det kan ta upp till 48 timmar innan data från din solcellsanläggning kan synas i appen.

Varför visas ingen data i appen?

Det kan bero på ett par saker.

  1. Se till att du har skapat konto med rätt e-postadress som registrerats hos Svea Solar.
  2. Kontrollera att växelriktaren är påslagen enligt specifika instruktioner för din växelriktare i användarmanualen som du hittar i "Mina Dokument" i Svea Solar-appen under "Support".
  3. Solinstrålnining: För att systemet ska omvandla energi och ge effekt krävs det solinstrålning på panelerna. Under vintern finns det risk för att panelerna är täckta med snö och då kommer systemet inte till att producera el. Under vinterhalvåret har vi även kortare dagar och lägre solstånd vilket innebär att växelriktaren inte når upp till startkriterierna för starta omvandling av energi.
  4. Anslutning till router: Om växelriktaren är påslagen och ingen produktion redovisas i systemövervakningen behöver du växelriktarens anslutning till internet kontrolleras. Har du bytt lösenord på ditt nätverk eller installerat en ny router så behöver växelriktaren kopplas upp mot nätverket på nytt. Anvisningar för hur anslutningen mellan växelriktare och routern upprättas på nytt finns i användarmanualen för din växelriktare.
  5. För vissa växelriktare, som Goodwe och SolarEdge, visas endast daglig produktion och inte livedata.
  6. Om du använder växelriktare av märket SMA hänvisar vi dig till SMASunny Portal för data.

Varför syns inte mitt elavtal i appen?

Elavtal syns efter att det aktiverats, vilket kan ta upp till två veckor efter signering. Kontrollera att det är samma person som står på elavtalet och som är inloggad i appen.

Om elavtalet syns men konsumtionsdata saknas, kan du prova att starta om appen.

Hur kopplar jag upp min bil i appen?

För att aktivera smartladdning, säkerställ att du har ett elavtal med Svea Solar. Koppla bilen genom att logga in på din biltillverkares portal och aktivera GPS- och platsdelning i bilen.

Kan flera vara inloggade via appen samtidigt?

Ja. Om ni är fler i hushållet som vill ta del av data från samma anläggning behöver den som har huvudkontot (den första användaren) skicka in en inbjudan om datadelning.

Det gör du genom att klicka på ”Mitt konto” och sedan ”Datadelning”. En inbjudan skickas nu via mejl.