Pressmeddelande: Svea Solar utmanar i kampen om ett fossilfritt Europa

Pressmeddelande: Svea Solar utmanar i kampen om ett fossilfritt Europa

Svea Solar startade med solpanelsförsäljning från en lägenhet i Solna 2014 och sex år senare är framgångssagan ett faktum. Idag är Svea Solar den marknadsledande B2C-leverantören av solenergi i Sverige och står för ungefär en promille av den totala solpanelsförsäljningen världen över. Målet har sedan starten varit tydligt – ett energisystem som är fossilfritt, självförsörjande och som tillåter kompromisslös konsumtion utan att skada planeten. Nu blickar man utanför Sveriges gränser och ut i Europa rustade med en uppdaterad visuell identitet som lanseras i april. Med förvärvet av en av Europas största solpanelsinstallatör Solarcenturys B2C-verksamhet visar Svea Solar att man är redo att visa vägen i denna avgörande framtidsfråga.

Svea Solar föddes ur idén om att tillhandahålla solpaneler som inte bara var en ren och smart lösning, utan även var både enkel att styra och vacker att se på. Målet har sedan starten varit tydligt - att påskynda processen till hållbart leverne genom att erbjuda en helhetslösning för förnybar energitillverkning och förbrukning. Svea Solar erbjuder idag ett solcellssystem med paneler, batterier, laddboxar för bil och elavtal av 100% solenergi – allt samlat i en app som gör monitorering och förbrukningsöversikt överskådlig och enkel. Under 2019 initierade Svea Solar ett samarbete med IKEA som leverantör och installatör av produkten Solstråle och i mars 2020 investerade Axel Johnson genom Axsol i företaget och tog en betydande minoritetspost.

Med den nationella framgången i ryggen, är Svea Solar nu redo att ta ytterligare mark i Europa efter ett framgångsrikt inträde i Spanien under 2019. Genom ett omfattande förvärv av solcellsintsallatören Solarcenturys bostadsverksamhet och dess långsiktiga affärssamarbete med IKEA adderar Svea Solar Nederländerna, Belgien och Tyskland till Europaportföljen. Förvärvet trädde i kraft den 1 april 2020 och Svea Solar blir därmed en av de största B2C-aktörerna på den europeiska marknaden.

”Vi är otroligt glada att kunna erbjuda vår produkt på flera marknader och därmed komma ett steg närmare en hållbar och självförsörjande energikonsumtion. I Sverige har vi redan kommit väldigt långt vad gäller förnybar energi och vi hoppas kunna se samma utveckling även i resten av Europa, där vi redan ser en stor efterfrågan”, säger Björn Lind, COO och medgrundare av Svea Solar. Man ser fortsatt inträdet som en möjlighet att också lansera Svea Solars fullständiga erbjudande på samtliga marknader och därmed skapa en starkare grund i arbetet med att göra solenergi tillgängligt för alla.

”Det intresse för förnybar energi vi sett växa sig starkt i Sverige under flera år vill vi nu vara med och driva på större skala för att påskynda Europas övergång till 100% förnybar energiförbrukning. Vi ser detta som bara början på en mycket spännande resa mot vad som ska bli ett fossilfritt Europa till 2040” tillägger Erik Martinson, CEO och medgrundare av Svea Solar.

Parallellt med att förvärvet träder i kraft har man genomfört ett strategiskt varumärkesarbete och tagit fram ett helt nytt visuellt uttryck som ska rimma med visionen om att skifta världens energiförbrukning till det förnybara. Förändringen kräver i längden omställning hos den enskilda individen men vi vill börja med att flytta energifrågan högre upp på agendan och skapa ökad relevans inom kategorin– något det nya uttrycket ska lyckas med:

”Vi uppdaterar inte bara Svea Solars identitet utan vi ger hela energibranschen ett nytt ansikte. Vi blåser nytt liv i en föråldrad bransch med avsikt att få människor att agera och skifta till förnybart. Energifrågan sedan länge präglad av lågintresse, men det är något som Svea Solar är här för att ändra på. Vi erbjuder ett varumärke och en produkt som du vill inkorporera i din livsstil. Det ska vara inspirerande och enkelt att leva hållbart utan att för den sakens skull behöva sluta konsumera”, säger Nolan Gray, CMO och medgrundare av Svea Solar.

Det nya uttrycket och strategiska arbetet har framtagits tillsammans med Londonbaserade byrån Justified Studio och svenska Patriksson.