Beställt solceller – vad händer nu?
Vi på Svea Solar är glada över att du bestämt dig för att installera solceller med oss och ta ett konkret steg mot en fossilfri morgondag. Här hittar du information om de olika steg som sker efter att du har gjort en beställning och fram till att du kan slå igång din anläggning. Här hittar du också en checklista för dina egna förberedelser.
Inför installation
Direkt efter beställning
Så fort din beställning är gjord börjar förberedelserna. Det finns också en del saker du behöver göra själv för att planeringen ska kunna gå vidare så smidigt som möjligt.
1. Läs igenom orderbekräftelsen
När du beställt får du ett bekräftelsemejl med en sammanfattning och allmänna villkor för installationen. Kolla igenom det så allt stämmer och återkom om du har några frågor.
2. Fyll i uppgifter för föranmälan i appen
Ladda ner vår app och logga in. När du loggat in får du fylla i ett antal uppgifter som vi behöver för att anmäla installationen till din nätägare. För att du inte ska tappa plats i vår installationskö är det viktigt att du fyller i dessa så snart som möjligt.
3. Signera digitalt om det krävs
Vissa nätägare vill ha en digital signatur i samband med föranmälan. Om det behövs så kommer du att få instruktioner via mejl.
4. Kontrollera om du behöver bygglov
I de flesta fall behöver du inte bygglov, men det finns undantag. Det gäller till exempel om ditt hus är K-märkt eller om det finns lokala bestämmelser. Kolla med byggnadsnämnden i din kommun om du är osäker på vad som gäller där du bor.
5. Se till att kabelrör grävs ner om det behövs
Under platsbesöket får du reda på om du behöver se till att kabelrör grävs ner inför installationen. Det framgår också i din orderbekräftelse.
Bygglov, grävning eller takbyte inför installationen?
I de flesta fall behövs inte bygglov för solceller på tak, men det finns undantag. Att du behöver förbereda genom att gräva ned kabelrör är vanligare. Här finns också information för dig som samordnar takbyte och installation av solceller.
Bygglov
Har du fått veta att du behöver söka bygglov för din solcellsanläggning? Här får du hjälp på vägen.
Gräva inför installation
Behöver du se till att det utförs grävning på din tomt inför installation av solceller? Då hittar du instruktioner här.
Byta tak
Har du beställt samordnat takbyte och installation av solceller? Här kan du läsa mer.
2. Nedräkning till installation
Efter att vi skickat in din föranmälan så kan planeringen av din installation påbörjas.
När vi kan påbörja installationen varierar beroende på årstid och var du bor, men vi kommer att skicka uppdateringar via mejl om när din installation beräknas ske i god tid. I de flesta fall har våra installatörer med sig solpanelerna, men de kan också levereras direkt till din tomt inför arbetets start.
Ungefär en vecka innan din installation blir du kontaktad av arbetsledaren som kommer att ansvara för installationen för att bekräfta dag och tid och för att kontrollera att du har fått all information du behöver. Det är också ett bra tillfälle att ställa frågor som du kanske har om installationen.
3. Förbered installation
För att installationen ska gå så smidigt som möjligt har även du ett ansvar för en del förberedelser.
Checklista: Kom ihåg det här inför din installation
1. Ladda ner appen
För att kunna följa din produktion behöver du ladda ner Svea Solars app. Den är en länk mellan dig och din anläggning.
2. Fixa uppkoppling
Växelriktaren behöver tillgång till nätet. En nätverkskabel dragen till platsen är det bästa. Om du väljer trådlös uppkoppling, se till att det finns bra täckning där växelriktaren ska sitta.
3. Plats för byggställning
Det behöver vara undanplockat på de platser där vi ska sätta upp byggställningar, montera växelriktare och dra kablar.
4. Extra takpannor
Har du tak med pannor behöver du se till att det finns extra om någon skulle gå sönder. Läs mer i de allmänna villkoren.
5. Var tillgänglig
Om du inte kan vara hemma – se till att du kan nås på telefon. Installatörerna behöver också tillgång till vatten och toalett.
Installation steg för steg
1. Montering av solpaneler
En solpanelinstallation på en vanlig villa tar oftast ett par arbetsdagar upp till en vecka, något beroende på anläggningens storlek och väderförhållanden. Själva ställningsbyggandet kan också ta ett par dagar, beroende på husets förutsättningar.
Det är bra om du är tillgänglig när installationen påbörjas för att stämma av eventuella detaljer med arbetsledaren och säkerställa att våra installatörer har tillgång till din elcentral. Du får gärna vara hemma om du vill och kan.
När arbetsledaren kontaktar dig inför installationen kommer ni överens om vad som gäller för just din installation.
2. Elinstallation
Elinstallationen sker vanligtvis inom fyra veckor efter att panelerna monterats, men kan variera något beroende på årstid och var du bor. Elektrikern kontaktar dig inför besöket.
För att vi ska kunna koppla upp växelriktaren mot internet är det viktigt att det finns framdragen nätverkskabel eller bra Wi-Fi där växelriktaren är placerad. Vi sköter uppkopplingen så länge du ordnat detta.
När installationen är färdig gör vår elektriker ett funktionstest av anläggningen vilket innebär att den slås på en kort stund för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Efter testet slås anläggningen av i väntan på elmätarbyte av din nätägare. Vår elektriker går också igenom anläggningen med dig.
3. Driftsättning
Som producent av solenergi måste du ha en elmätare som mäter både den el du köper när din produktion inte täcker din konsumtion, såväl som din sålda, egenproducerade, överskottsel. Då behöver du två saker:
- Byte av elmätare - Efter att din anläggning funktionstestats ansvarar din nätägare för att byta din elmätare till en som kan mäta både köpt och såld el. I vissa fall räcker det med en uppdatering på distans.
- Teckna produktionsavtal - För att kunna sälja din överskottsel behöver du kontakta ditt elbolag och teckna ett produktionsavtal. Om du bestämt dig för att låta oss på Svea Solar sköta din elhandel så tar vi hand om allt som behöver göras för att komma igång med det.
Observera att vi på Svea Solar tyvärr inte kan påverka när bytet eller konfigureringen sker, men vanligtvis blir du kontaktad av din nätägare inom två veckor efter färdiganmälan.
Det är viktigt att du inte slår på din anläggning förrän du fått grönt ljus från din nätägare. Utan en utbytt eller uppdaterad elmätare kan du inte tillgodoräkna dig din elproduktion och riskerar felaktig avläsning.
Välkommen Power Shifter – grattis till ett bra val!
Genom att installera solceller på ditt tak har du inte bara gjort en klok investering, du är också med och leder omställningen till en fossilfri morgondag. Du är en Power Shifter!
Efter installation
Efter installation av solceller
När solcellerna är på plats på ditt tak och anläggningen är installerad och testad återstår några saker innan du kan fånga solen.
Färdiganmälan till nätägare
Vi skickar in en anmälan till nätägaren om att anläggningen är klar.
Teckna produktionsavtal
För att sälja din överskottsel behöver du teckna ett produktionsavtal. Svea Solars elavtal har detta inbyggt och är speciellt anpassat för solceller.
Byte av elmätare
Inom cirka två veckor blir du kontaktad av din nätägare för byte eller uppdatering av din elmätare. Om du inte hör något kan du ta kontakt med dem direkt för att följa upp ärendet.
Slå på anläggningen
När nätägaren gett sitt godkännande kan du slå på din anläggning.
Följ produktionen i Svea Solar-appen
Ladda ner Svea Solar-appen och/eller den app som är kompatibel med din växelriktare för att följa din produktion och få en bättre bild av din elanvändning. I vår egen app hittar du även manualer och svar på vanliga frågor.
Så slår du på anläggningen
När nätägaren har bytt elmätare och gett sitt godkännande att ta anläggningen i bruk kan du slå på den.
Gör såhär:
- Brytaren på växelriktaren ska vara inställd på ON eller 1
- Huvudbrytaren i säkringsskåpet ska vara inställd på ON eller 1
- Säkringarna i säkringsskåpet ska vara inställda på ON eller 1. Om du har en säkerhetsbrytare installerad på utsidan behöver även denna ställas i läge ON eller 1.
Underhåll av anläggningen
Underhåll av anläggningen kräver inga större insatser. Svea Solar lämnar som standard 5 års funktionsgaranti på anläggningen. Om något inte fungerar under denna period hjälper vi självklart till att lösa problemet.
Att hålla koll på anläggningen och identifiera eventuella fel är dock ett ansvar du som kund har. Det bästa sättet att säkerställa att anläggningen fungerar är att undersöka att den producerar på daglig basis.
Produktionen kan dock ibland visa noll, till exempel när vädret är mulet eller om det ligger snö på panelerna. Läs mer om solpaneler och snö i vår solcellsguide.
Månatliga inspektioner från marken
För att se till att dina solpaneler fungerar som de ska bör du varje månad kontrollera följande:
- Kontrollera att solpanelerna inte hamnat i skugga till följd av högre vegetation. Trimma vegetationen om nödvändigt.
- Inspektera anläggningen visuellt för skada. Kontrollera att alla synliga kablar, paneler och övriga komponenter är hela. En solpanel med ett knäckt glas ser vanligtvis annorlunda ut än de andra panelerna. Om du upptäcker ett krossat glas, meddela oss direkt och stäng av systemet.
- Det är inte nödvändigt att rengöra panelerna vid nedsmutsning, de rengörs vanligtvis av regn på naturlig väg. Vi rekommenderar inte att spola vatten på panelerna då det finns risk för kalkavlagringar samt att glaset på panelerna spricker.
Undvik också att gå på panelerna då det kan resultera i s.k. mikrosprickor och att paneler går sönder, samt att det även innebär en stor halkrisk. Vi rekommenderar därför att person som utför eventuellt underhåll på taket alltså går på taket och inte på panelerna.
Här kan du läsa mer
Vi ser fram emot att ha dig som kund i många år framöver. Du har tagit ett stort och viktigt steg mot en fossilfri morgondag. Behöver du hjälp och tips på vägen kan du hitta svar på dina frågor här.
Svea Solar App
I vår app till Iphone och Android hittar du manualer till din solcellsanläggning och annan teknisk support.
Vanliga frågor
Här hittar du frågor och svar på allt som har med solenergi och solceller att göra.
Svea Solar-appen
Kom igång med appen
Home
Startsidan
Navigeringen för appen ligger längst ner på skärmen.
- Under "Hem" hittar du alla dina enheter – detta är din hemskärm.
- Högst upp på hemskärmen kan du se hur ditt system presterar just nu under "Status right now", samt spotpriset i realtid.
- För djupare insikt, klicka i mitten av den färgade ytan, som vi kallar "the orb", och på "min data". Här kan du se dagens väder, produktion och hur spotpriset kommer att se ut under dagen.
Add device
Lägg till en enhet
På hemskärmen finns en cirkel där det står "Lägg till enhet" (Add Device). Där kan du:
- Lägga till nya enheter i ditt system, som exempelvis en elbil eller ett elavtal.
- Med vårt elavtal kan du koppla upp din elbil "Add vehicle" för att kunna använda smart-laddning. Denna funktion låter dig schemalägga laddning för att laddningen ska utföras under de timmarna med lägst elpris.
- Om du inte redan är elavtalskund kan du signa upp dig på vårt elavtal genom att klicka på "Skaffa elavtal" (Get Energy Contract).
Dashboard
Detaljerad produktionsöversikt
För att se produktionen kan det dröja upp till 48 timmar från det att du startar din anläggning och från att nätägaren har godkänt installationen, tills att produktionen syns i appen.
- Under "Dashboard" ser du en detaljerad produktionsöversikt. Högst upp kan du välja om man vill se dag / vecka / månad / år i grafen.
- Har du Svea Solars elavtal syns produktion och konsumtion i samma vy när man klickar på "overview" / “översikt”, på knapparna under staplarna i diagramet.
- Under "consumption" / “konsumtion” ser elavtalskunder också total förbrukning samt hur mycket du köpt eller konsumerat av din egna produktion.
My System
Mitt system
Under "My System" / "Mitt System" ser du enkelt dina olika produkter. Högst upp i högra hörnet ser du om din anläggning är online
Account
Mitt konto
Under ”Account”/Konto kan du:
- Se dina kontaktuppgifter vi har till dig (Contact Details)
- Se dina fakturor för elavtalet om du har vårt elavtal (Invoices)
- Bjuda in andra i hushållet för att de ska kunna se systemet i sin Svea Solar-app (Share Households)
- Ändra ditt lösenord (App Settings)
- Hitta kontaktuppgifter till kundservice (Support)
- Rekommendera andra att bli power shifters med Svea Solar (Bjud in en vän/Invite a Friend)
- Dela konto med andra i hushållet och administrera rättigheter för familjemedlemmar.
Homevolt
Så här kommer du igång med ditt Homevolt-batteri
Genom att lägga till ditt Homevolt-batteri i Svea Solar-appen kan du statusen på batteriet där. Se till att du har senaste versionen av Svea Solar-appen och att du är inloggad på ditt konto i appen med samma mejlaress som den som står på ordern av batteriet. Följ sedan de här stegen för att komma igång.
Välj batteri
Steg 1
Se till att ditt batteri är påslaget. Nu ska du se ditt batteri omgivet av en grå bård med en röd ringklocka och texten ”Åtgärd krävs”. Klicka på ditt batteri för att komma till nästa steg.
Scanna koden
Steg 2
Det enklaste sättet att lägga till ditt nya batteri i appen är att scanna en QR-kod på batteriet med din mobiltelefon. För det krävs att du har uppkoppling via mobilnät eller trådlöst nätverk på din telefon. Klicka på ”Scanna QR-kod”, bekräfta att appen får tillgång till kameran och filma därefter av den kvadratiska kod som sitter på ditt Homevolt-batteri.
Hittar du inte koden på ditt batteri? Då hittar du samma kod på den folder du fick vid installation av batteiet.
Bekräfta
Steg 3
Nu tas du automatiskt vidare till nästa steg där du kontrollerar att adressen ditt batteri installerats på är korrekt. Klicka därefter på ”connect”. När ditt batteri är anslutet får du en bekräftelse.
Om adressen inte stämmer, hör av dig till oss så att vi kan korrigera den.
Klart!
Steg 4
Ditt batteri är nu aktivt i Svea Solars app och du kan se status och användning.