Svea Solar och Elektrikerna gör gemensam sak för ökad elsäkerhet

Svea Solar och fackförbundet Elektrikerna har förhandlat fram ett uppdaterat kollektivavtal. Överenskommelsen innebär ännu bättre villkor för Svea Solars installatörer och ett beslut om gemensam satsning för att öka elsäkerheten inom solcellsbranschen.

- Arbetet med säkerhet inom solcellsbranschen överlag ligger efter, som största aktör vill vi därför ta ledarskap och öka säkerhetsarbetet i hela branschen – i allt från fallskydd till elsäkerhet. Det kan vi göra ännu bättre tillsammans med Elektrikerna, säger Johannes Boson, Sverigechef på Svea Solar.

Utöver det omförhandlade kollektivavtalet innebär samarbetet också stärkt fokus på elsäkerhet. En tjänst tillsätts där en förtroendevald från Elektrikerna ska ansvara särskilt för att öka antalet skyddsombud, besöka kontor och installationer runt om i landet samt genomföra kvalitetskontroller, med fokus på just elsäkerhet.

– Förhandlingarna har förts i en god anda och i en gemensam utgångspunkt att söka samförstånd och stärka samarbetet kring exempelvis arbetsmiljö och facklig organisering. I det nya avtalet tar vi flera steg för att medlemmar i Elektrikerna på Svea Solar får vara mer delaktiga i företagets planering och att den lokala fackklubben stärks, säger Petter Johansson, ombudsmannen som lett förhandlingen för Elektrikernas del.

I samband med överenskommelsen har det dessutom tagits fram en medlemsförmån för samtliga personer som är medlem i något av de 14 LO-förbunden. Den innebär att 1,4 miljoner fackmedlemmar över hela Sverige via LO Mervärde kan köpa solceller till förmånligt pris från Svea Solar.

- Det är ett viktigt steg för att bygga vidare LO Mervärdes erbjudande mot en ökad omställning, och med det bidra till Sveriges gröna omställning och detta gör vi tillsamman med LO Förbundens medlemmar. säger Christoffer Ahlqvist VD LO Mervärde.

Om Svea Solar

Svea Solar är Sveriges största solenergibolag och ett av Europas mest snabbväxande bolag. Svea Solar erbjuder en helhetslösning med solpaneler, batterier, elbilsladdare, fossilfria elavtal och en plattform som gör det möjligt för kunder att producera, konsumera och sälja sin solenergi. Dessutom utvecklar och äger Svea Solar solparker. Svea Solar grundades år 2014 och har verksamhet i sex europeiska marknader.

Om Svenska Elektrikerförbundet

Svenska Elektrikerförbundet, eller Elektrikerna som facket till vardags kallas, organiserar Sveriges elektriker och är deras kraftfulla röst för en ljus och hållbar framtid. Med över 22 000 medlemmar som jobbar inom områdena elinstallation, distribution, sol- och vindkraft, hiss och rulltrappor samt larm och säkerhet gör vi skillnad på jobbet, i samhället och i världen.

Om LO Mervärde

LO Mervärde är ett samarbete mellan LO-förbunden, tillsammans cirka 1,4 miljoner medlemmar, där vi gemensamt förhandlar fram rabatter, förmåner och erbjudanden på allt från glasögon, telefoner och abonnemang till resor, hotellvistelser, hyrbilar. Ett reellt mervärde som bidrar till att ge en guldkant utanför arbetslivet.