Svea Solar klättrar på listan över Europas mest snabbväxande företag

Med 10 år i ryggen fortsätter Svea Solars tillväxtresa. I Financial Times ranking över Europas 1000 mest snabbväxande företag under perioden 2019 till 2022 är Svea Solar med som enda svenska företag inom energisektorn. Svea Solar har en stark position med verksamhet i sju europeiska marknader, en position som gynnats av samarbete med IKEA fem marknader.

– Solenergi kommer bli världens största energikälla, det är i stort sett alla prognoser överens om. Den verkligt intressanta frågan handlar om hur fort det ska gå. I takt med att vi växer som företag påskyndar vi energiomställningen i Europa, därför är tillväxt fortsatt viktigt för oss, säger Erik Martinson medgrundare och VD på Svea Solar.

För tredje året i rad är Svea Solar ett av Europas snabbast växande bolag. Höga elpriser och ett behov att snabbt fasa ut rysk gas i Europa och bli mer självförsörjande innebar en stor boom för solenergin i Europa, på liknande sätt ser vi nu en batteriboom i Europa när det blivit alltmer lönsamt att ha ett hembatteri.

– I stort sett ingen annan än jag och min medgrundare Björn Lind trodde på sol när vi grundade Svea Solar för bara 10 år sedan. Nu har en hel bransch växt fram och vi har bevisat att solenergi är lönsamt även i Sverige och gör en stor nytta för elsystemet som helhet. Vi ska fortsätta växa i Europa och har siktet inställt på att bli ett av Europas största solenergibolag, tillägger Erik Martinson.

För tredje året i rad är Svea Solar med i rankingen, detta år på plats 461 av 1000. Se hela Financial Times ranking: https://www.ft.com/europe

Om Svea Solar

Svea Solar är ett av Europas ledande solenergibolag som driver omställningen till förnybar energi. Vår kärnkompetens är att leverera solcellsinstallationer och lagrings- och laddningslösningar skräddarsydda för hem, företag och solparker. Våra tjänster omfattar energioptimering och stödtjänster för att maximera solens potential och samtidigt säkerställa ett elnät i balans. Sedan 2014 har Svea Solar attraherat över 40 000 kunder i sju europeiska marknader med målet att befria planeten från fossila bränslen.