
Vanliga frågor
Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren. De är uppdelade i olika kategorier för att det ska bli lättare att hitta.
Solenergi - Hur fungerar det?
Behöver jag bygglov för solpaneler?
Vissa kommuner kräver bygglov för att installera solceller på fastigheter, så det är bra att stämma av med din kommun om det behövs för din installation. Om det behövs hjälper vi dig med underlag och instruktioner kopplat till din bygglovsansökan.
Kan jag få skattereduktion för installation av grön teknik?
Ja, du kan få skattereduktion för installation av grön teknik. Skattereduktion får du för kostnaden för arbete och material. Det gäller installationer som påbörjats, betalats och slutförts under samma år. Du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen (din utförare). Företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket. Det är sedan skatteverket som beslutar om skattereduktionen beviljas beroende på du som köpare uppfyller villkoren. Svea Solar har rätt enligt allmänna villkor att debitera för avslagen skattereduktion. Mer information om villkoren finns att läsa på www.skatteverket.se Skattereduktionen ska ersätta det statliga bidrag som privatpersoner kunnat ansöka om i samband med installation av solceller, installation för lagring av egenproducerad elenergi och installation av laddningspunkt till elfordon. Avdraget är på 20 procent och det täcker material- och arbetskostnader. För batterilagring och laddbox är avdraget 50 procent.
Vad är grön teknik?
Grön teknologi är i grund och botten en teknik som är miljövänlig. Den skapas och används på ett sådant sätt att den bevarar miljön och jordens naturresurser. Det kan vara: 1. Installation av nätanslutet solcellssystem. 2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi. 3. Installation av laddningspunkt till elfordon.
Hur mycket är skattereduktionen för grön teknik?
Skattereduktionen för grön teknik är högst 50 000 kr per person och år. Om du är berättigad till avdraget beror till exempel på hur du nyttjar fastigheten, hur mycket inkomstskatt du betalat under deklarationsåret, vem som står som ägare på fastigheten etc. För fullständiga villkor, läs mer på www.skatteverket.se
Vad kan skattereduktion av grön teknik ges för?
Skattereduktionen ges för kostnader för arbete och material vid installation av grön teknik: 1. Installation av nätanslutet solcellssystem. - Skattereduktion ges med 20 procent av kostnaden för arbete och material. 2. Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi. - Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material. 3. Installation av laddningspunkt till elfordon. - Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material. Övriga kostnader som resor, utrustning och projektering ska kunden betala i sin helhet.
Varför är Sverige indelat i elområden?
Svenska Kraftnät ansvarar för att distribuera elen i Sverige och de har delat in Sverige i fyra elområden för att följa EU:s ambition att skapa en gemensam elmarknad. Men också att få bort obalansen mellan produktion i olika delar av Sverige.Just nu sker den största delen av elproduktionen i norr och där är just nu förbrukningen minst. Men i södra Sverige är det tvärtom, där är förbrukningen som högst men produktionen som minst. Det här är anledningen till att el behöver transporteras via det så kallade stamnätet från norr till söder.
Vad ska grön teknik förse min bostad med?
Installationen ska förse den aktuella bostaden med el och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse: • Ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion • En lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion • En byggnad under uppförande som ägs av dig som begär skattereduktion och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet. Installationen ska förse det aktuella hushållet med el. Småhus, garage och komplementhus är exempel på byggnader som kan räknas till hushållet. Om installationen även ger el till exempelvis ett uthyrt småhus eller en ekonomibyggnad där näringsverksamhet bedrivs, så kan skattereduktion inte medges. Om du själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. Du kan alltså inte få skattereduktion för materialkostnaden i detta fall.
Vad räknas som bostad när det kommer till grön teknik?
För att räknas som bostad ska fastigheten vara inredd och utrustad för boende och ingå i ditt hushåll. Det gäller även fritidshus eller stuga som du äger. Garage, förråd och andra komplementbyggnader räknas som en del av bostaden i ett småhus. Bostaden ska finnas inom EU/EES eller Schweiz. Reglerna för skattereduktion är desamma som om installationen utförs i Sverige.
Jag äger bostaden som mina föräldrar bor i och där installation har genomförts. Vad gäller för grön teknik då?
Om du äger din förälders bostad kan du få skattereduktion för installationen, förutsatt att du har haft utgiften för arbetet. Din förälder kan dock inte få skattereduktion för arbeten som utförs i ditt hem. Det gäller även om föräldern äger bostaden och använder den ibland, till exempel vid tjänsteresa.
Jag bedriver lantbruk och har installerat solceller/ laddbox för elbil/ batteri. Vad gäller för grön teknik då?
Ligger din privatbostad på en lantbruksenhet kan du få skattereduktion även om installationen placeras på taket till en ekonomibyggnad, ett komplementhus eller på tomtmark i nära anslutning till småhuset du äger. Minst 95 procent av elen som produceras i anläggningen ska dock användas i bostaden. Det innebär att max fem procent av den totala produktionen får användas exempelvis för belysning i ekonomibyggnader som du använder som förråd. Om du bedriver aktiv näringsverksamhet på fastigheten där solcellerna installeras måste bostaden ha en egen elanslutning, skild från näringsverksamheten, för att du ska kunna få skattereduktion för installationen. Det innebär att det måste finnas två olika el-abonnemang – ett abonnemang för småhuset som tar sin el från den nya anläggningen och ett abonnemang för näringsdelen som inte får energi från anläggningen.
Vid installation av grön teknik vill jag ansöka om skattereduktion. Vad ska jag tänka på inför detta?
Företaget du anlitar måste uppfylla vissa villkor för att du ska få skattereduktion för installation av grön teknik. Du och företaget bör avtala om vilka villkor som gäller för installationen och skattereduktionen. Avtalet kan vara skriftligt eller muntligt. För att företaget du har anlitat ska få sin utbetalning så snabbt som möjligt är det viktigt att du ger dem rätt uppgifter: • Personnummer. • Fastighetsbeteckningen, om installationen är gjord på ett småhus. Du hittar uppgiften under Fastigheter och bostad på Mina sidor på Skatteverkets websida. • Bostadsrättsföreningens organisationsnummer och lägenhetsnummer (vanligen fyra siffror), om installationen är gjord på en bostadsrätt. Du kan läsa mer om lägenhetsnummer på Skatteverkets webbplats. Du kan även behöva ta fram det här: • Köpehandlingar, till exempel om fastigheten är nyköpt och du inte har hunnit ansöka om lagfart. • Arrendeavtal, köpebevis och eventuellt försäkringsbrev om installationen är gjord på en byggnad på ofri grund eller en kolonilott.
Kan min sambo/make/maka ansöka om skattereduktion för grön teknik även om denne inte står med som ägare på fastigheten? Vad gäller?
Kunden måste äga bostaden när installationen utförs. Installationen ska vara gjord i kundens, eller kundens förälders, hushåll. Installationen ska förse det aktuella hushållet med el. Småhus, garage och komplementhus är exempel på byggnader som kan räknas till hushållet. Om installationen även ger el till exempelvis ett uthyrt småhus eller en ekonomibyggnad där näringsverksamhet bedrivs, så kan skattereduktion inte medges.
Betalning och fakturor
Hur utnyttjar jag min ångerrätt?
När du ingår avtal med oss har du alltid 14 dagars ångerrätt från det att avtalet tecknats enligt distansavtalslagen. Vill du utöva ångerrätten kan du meddela oss genom att ringa eller mejla vår kundservice.
Hur anmäler jag, bankgiro eller e-faktura?
E-faktura innebär att din faktura skickas direkt till din internetbank. För att anmäla E-faktura går man in på sin internetbank och väljer Lägg till mottagare. När du sökt upp Svea Solar/Billogram och godkänt villkoren så kommer du att få fylla i dina uppgifter för att slutföra ansökan. Tänk på Du måste ha mottagit din första faktura för att kunna anmäla dig till E-faktura då OCR-nummer är obligatoriskt att fylla i.
Jag har inte fått någon faktura.
Om du inte har fått din faktura kan det bero på lite olika saker. Du kan alltid logga in i vår app och se din faktura där. Får du din faktura via e-post så kan du kontrollera om din faktura har hamnat i ”övrigt” eller i skräpkorgen. Du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig med en kopia.
Jag har fått en påminnelse, varför?
Att få en påminnelse kan såklart hända, om vi inte har registerat en betalning skickar vi ut en påminnelse. Påminnelsen skickar vi ut cirka 10 dagar efter att vi skulle fått pengarna och den ska då betalas inom 8 dagar. Om inte skickar vi ut ett inkassokrav. Du behöver betala inkassokravet inom 8 dagar från utskriftsdatum.
Hur gör jag för att betala mina räkningar via autogiro?
Så här gör du för att aktivera autogiro: 1. Börja med att öppna fakturan din faktura från Billogram. 2. Klicka på Anmäl autogiro. 3. Välj sedan din bank i listan och skriv in ditt personnummer för att legitimera dig med Mobilt BankID. 4. Öppna sedan Mobilt BankID på din telefon och följ instruktionerna. 5. När du sedan har legitimerat dig så kommer sidan att uppdateras och visa dina tillgängliga konton. Saknar du ett konto så klickar du på Jag hittar inte mitt konto så får du ange uppgifterna manuellt ✔ 6. Välj sedan om du vill att mottagna obetalda fakturor ska läggas in för betalning. 7. När du trycka på Godkänd så kommer du se en bekräftelse direkt på sidan att allt är klart! 🥳 Hör gärna av dig till oss om du har några frågor.02-4.
Vilka fakturaleveranssätt finns?
Vi kan leverera din faktura via e-faktura, mejlfaktura. Genom att välja ett elektroniskt fakturaleveranssätt hjälper du oss att minska vår miljöpåverkan och har alltid fakturan med dig om du skulle vara bortrest när den ska betalas.
Vilka betalsätt kan jag välja?
Du kan välja att betala din faktura via plusgiro, bankgiro eller autogiro. Du ansöker enklast om autogiro hos din bank.
Varför har jag fått en påminnelse trots att jag har autogiro?
Att få en påminnelse kan hända alla. Betalar du via autogiro så brukar påminnelsen hänga ihop med att det inte fanns täckning på det kontot som autogirot är kopplat till när vi skulle dra pengarna. Kontrollera med din bank om beloppet har dragits, om inte behöver du betala in din faktura manuellt. Har du nyss anmält autogiro kan påminnelsen ha att göra med att ditt autogiromedgivande ännu inte har trätt i kraft. När du ansöker om autogiro tar det ungefär en månad innan du kan se på din faktura att den kommer att dras via autogiro. Så länge texten ”Summa att betala” finns på din faktura måste du betala den själv. En påminnelse kan också ha att göra med att någon uppgift i din autogiroanmälan inte stämmer och att ditt autogiro inte har godkänts hos Bankgirocentralen. Kontakta vår kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@Sveasolar.com så hjälper vi dig.
Vad är skillnaden mellan autogiro och e-faktura?
Autogiro är ett betalsätt där din faktura dras automatiskt från ditt konto medan e-faktura är ett fakturaleveranssätt. E-faktura innebär att din faktura levereras elektroniskt direkt till din internetbank.
Kan elen stängs av om jag inte betalar mina fakturor?
Om du inte betalar din faktura i tid kommer du då bli påmind att betala din faktura. Har du fortfarande inte betalt din förfallna faktura med eventuella påminnelseavgifter skickas ditt ärende för delgivning. Saknar vi fortfarande betalning efter delgivningen så kan din el stängas av. Om du är orolig över eller har fått din el avstängd, ring oss direkt på 010-171 26 40 så vi kan informera om vad du behöver göra för att få tillbaka elen.
Jag råkade betala fakturan två gånger, vad händer nu?
Normalt sett drar vi av ditt tillgodobelopp på nästa faktura. Om du hellre vill ha dina pengar utbetalda till ditt konto ordnar vi såklart det. Kontakta vår kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Min anläggning är inte påslagen, behöver jag ändå betala slutfakturan?
Våra fakturor skickas i enlighet med våra avtal efter funktionstestad anläggning. Med detta menas att vår elektriker, i samband med elinstallationen av ditt solpanelssystem, har kontrollerat så att dina paneler producerar el. Det som kan kvarstå är elmätarbyte/konfiguration som göras av din nätägare. Vi kan inte påverka när detta sker, din nätägare kommer kontakta dig för att byta din elmätare eller konfigurera den på distans. Skulle förseningen/avbrottet i att sätta anläggningen i drift 'bero på oss, kontaktar du kundservice på kundservice@sveasolar.com eller 010-171 26 40 för hjälp.
Skattereduktionen för Grön teknik på fakturan är inte samma belopp som står i orderbekräftelsen?
Om det under projektet har skett förändringar, exempelvis ändring i antalet paneler, som påverkar slutpriset så kommer även beräkningen för skattereduktion ändras, detta för att efterleva regler och villkor enligt skatteverkets bestämmelser.
Min anläggning är installerat och funktionstestad, men jag har inte fått någon faktura?
Då vi primärt använder den emailadressen du har lämnat till oss vid orderbekräftesle så ber vi dig undersöka så den inte hamnat i skräpposten. Annars kan du alltid vända dig till kundservice på kundservice@sveasolar.com eller 010-171 26 40 för att få en fakturakopia.
Min förskottsfaktura stämmer inte överens med det jag ska betala efter avdraget för grön teknik?
Skatteverket kräver att arbetet av installationen är utfört innan man kan nyttja skattereduktioner så som ROT-avdrag eller Grön Teknik, därav så utgår hela avdraget på slutfakturan och därför räknar vi då förskottsfakturan som 25% på priset för solceller inklusive moms.
Elavtal
Vad består det rörliga elpriset av?
Detta är det rörliga elprisets olika delar: • SPOT-pris (timbaserat) • Kostnad för elcertifikat • Avgifter till Svenska Kraftnät • Avgifter till NordPool • Kostnad för Ursprungsgarantier • 25 % moms på summan av ovanstående kostnader Vårt elpris varierar varje månad då vi bara har rörligt avtal. Priset per kWh varierar också beroende på vart i Sverige du bor. Sverige är indelat i fyra elområden som kan ha olika priser. Vi säljer bara el till rörligt pris då vi anser att det är den bästa modellen för dig som kund.
Vad är skillnaden mellan elkostnad och elnätskostnad?
Elnätet är ledningarna som elen transporteras i. Nätbolaget äger elnätet och ansvarar att ditt hus har el. Får du strömavbrott är det alltid ditt nätbolag du ska ringa för att anmäla detta. Nätbolaget är inget du kan välja, utan något du får beroende på var i landet du bor. Svea Solar är ett elhandelsbolag och vi säljer elen till dig. Elhandelsbolaget kan du alltid välja själv och det är inget som styrs av var i Sverige du bor.
Var hittar jag avtalsvillkoren?
Avtalsvillkor och allmänna villkor hittar du på https://sveasolar.se/sv-se/legal. Vi har ingen bindningstid.
Hur länge är jag bunden till Svea Solar?
Vi är övertygade om att du blir nöjd och vill stanna kvar hos oss. Därför har vi ingen bindningstid.
Kan jag sälja min överskottsel till er?
Självklart. För att kunna teckna ett produktionsavtal med Svea Solar krävs det att du har ett tillhörande konsumtionsavtal tecknat med Svea Solar under tiden för avtalsperioden.
Hur mycket betalar ni för mitt överskott av solel?
Svea Solar köper gärna det överskott av elektricitet som din anläggning producerar.Vi betalar SPOT-pris timme för timme utan några som helst avdrag. Detta gäller oavsett om du har anlitat oss eller någon annan aktör för att installera dina solceller.
Köper Svea Solar mina elcertifikat?
I dagsläget har vi inte möjlighet att köpa dina elcertifikat.
Jag har solceller och undrar hur jag säljer min överskottsel till Svea Solar?
Vi köper gärna din överskottsel om du är kund hos oss! Teckna upp dig på ett av våra elavtal på https://sveasolar.se/sv-se/elkalkylator eller kontakta kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Vad är Svea Solars elpris?
Vårt elpris variera varje månad då vi bara har rörligt avtal. Priset per kWh varierar också beroende på vart i Sverige du bor. Sverige är indelat i fyra elområden som kan ha olika priser. Vi säljer bara el till rörligt pris då vi anser att det är den bästa modellen för dig som kund.
Har ni några nykundsrabatter?
Svea Solar har inte lockpriser eller nykundsrabatter, vi vill istället ha så låga priser som möjligt till alla. Du ska inte bli straffad om du är en lojal kund. Du blir enkelt kund hos oss här på https://sveasolar.se/sv-se/elkalkylator eller kontakta kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Har Svea Solar tillsvidarepriser?
Tillsvidarepriser är normalt en dyr avtalsform och du får ofta det om du inte gör något aktivt val i samband med en flytt. Teckna upp dig på ett av våra elavtal på https://sveasolar.se/sv-se/elkalkylator eller kontakta kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Fast pris, erbjuder Svea Solar det?
Svea Solar erbjuder inte fasta priser eftersom vi anser att det inte är en bra modell för dig som kund långsiktigt.
Vad är Svea Solars fasta avgift?
Du betalar en fast avgift på 39 kr/månad och det gäller oavsett hur stor din förbrukning är.
Hur mycket kostar min el den här månaden?
Vad din elräkning ligger på varje månad beror på vilken förbrukning du har och vilket elpris du har. Din förbrukning brukar normalt sett skilja sig varje månad. Du som är kund kan alltid logga in i vår app och se vad dina elräkningar har legat på historiskt, se ditt elpris, din förbrukning och hitta vilket elavtal du har idag. Du kan såklart kontakta kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig. Missa inte att nätavgiften från ditt nätbolag tillkommer. Nätavgiften är något som Svea Solar eller du som kund påverka. För att få mer information om din nätavgift hör av dig till ditt nätbolag.
Var köper ni er solkraft ifrån?
Vi köper vår solkraft mestadels från våra egna kunder som har solkraftsanläggningar. Runt om i landet finns hundratals villaägare med solpaneler på sina tak som producerar mer solkraft än de kan göra av med själva. Men vi köper också solkraft från Nord Pool som är den nordiska elbörsen.
Hur funkar elbörsen Nordpol?
Nordpool är en elbörs som grundades 1996 och som täcker de nordiska länderna samt delar av Baltikum. På Nordpool kan elproducenter och elhandlare köpa och sälja el till varandra, och priserna på elbörsen påverkar i sin tur priserna på elmarknaden i dessa regioner. Nordpool fungerar genom att erbjuda en plattform där elproducenter och elhandlare kan träffas och handla med varandra. De kan både köpa och sälja el till fasta priser eller priser som varierar över tid, beroende på de behov de har. Dessa avtal prissätts sedan enligt en riktmärkespris som fastställs av Nordpool. Genom att erbjuda en reglerad plattform för elhandel har Nordpool bidragit till att skapa en mer transparent och effektiv elmarknad i regionen.
Hur utnyttjar jag min ångerrätt?
När du ingår avtal med oss har du alltid 14 dagars ångerrätt från det att avtalet tecknats enligt distansavtalslagen. Vill du utöva ångerrätten kan du meddela oss genom att ringa eller mejla vår kundservice.
Vad har jag för bindningstid/uppsägningstid för mitt elavtal hos Svea Solar?
Du hittar villkoren för ditt avtal genom att kontrollera din avtalsbekräftelse eller ringa kundservice på 010-171 26 40.
Vad har jag för uppsägningstid/avtalstid på mitt elavtal och vad är skillnaden?
Du hittar villkoren för ditt avtal genom att kontrollera din avtalsbekräftelse eller ringa kundservice på 010-171 26 40.
Vad ingår i den fasta månadsavgiften för elavtal?
Fast månadsavgift För den fasta månadsavgiften får du Bra Miljöval-märkt el från sol och vind till inköpspris. Du får även tillgång till Svea Solars app där kan du följa din elförbrukning, se hur mycket pengar du sparar och utforska hur ditt klimatavtryck minskar. Har du solpaneler kan du direkt se hur mycket el de producerar till dig. Delar i det rörliga kWh priset: 1. Spotpris IKEAS partner Svea Solar köper STRÖMMA elen per timme och säljer den vidare till dig till inköpspris. 2. Handelsavgifter Handelskostnaden är Svea Solars faktiska kostnad för att handla STRÖMMA elen på elbörsen. Det görs inget påslag utan handelskostnaden består av avgifter till Svenska Kraftnät, Nord Pool, balanskostnad samt avgift för elcertifikat. 3. Ursprungsgaranti (sol och vind) Ursprungsgaranti är ett system för att garantera att STRÖMMA elen kommer från sol- och vindkraft. Kostnaden för ursprungsgaranti adderas på varje använd/såld kWh. Kostnad för ursprungsgarantin är rörlig och kan variera varje månad beroende på Svea Solars inköpspris. 4. Bra Miljöval STRÖMMA har Bra Miljöval-märkning, vilket betyder att elen är producerad av förnybara energikällor som lever upp till Naturskyddsföringens miljökrav. Bra Miljöval är en av elbranschens hårdaste miljökrav. Du kan läsa mer här. 5. Moms Utöver det ingår 25 procent moms på summan av ovanstående kostnad.
Vad menas med el till inköpspris?
Vår partner Svea Solar köper elen på nordiska elbörsen Nord Pool till samma pris de sen säljer den till dig. I ditt kWh-pris ingår förutom elen i sig handelsavgifter (avgifter Svea Solar betalar till Nord Pool för att få handla el där), ursprungsgarantier för förnybar el, Bra Miljöval-märkning och moms.
Är jag skyddad mot pristoppar?
Med ett rörligt elavtal kan man inte helt undgå pristoppar. Till exempel är elen dyrare på vintern än på sommaren. Då kan det kännas tryggt att veta att under de senaste 6 åren har ett rörligt elavtal varit mer förmånligt än ett fast elavtal. Genom att planera att använda el under en period på dagen då elpriset är lågt kan du spara pengar på din elräkning. Med elavtal från Svea Solar får du ursprungsmärkt el från sol och vind till marknadens lägsta pris eftersom Svea Solar säljer elen till dig utan vinstpåslag. Vi garanterar också att våra svenska ursprunggarantier för sol och vind aldrig ligger högre än 10 procent över det genomsnittliga priset i våra grannländer. All el är märkt Bra Miljöval.
Kan jag sälja överskottselen från mina solpaneler?
Ja – byter du till elavtalet för IKEA går detta går jättebra. Svea Solar betalar dig Nord Pools aktuella kWh pris. Kontakta Svea Solars kundtjänst för mer information eller för att komma igång och sälja din el. Kontakta oss på 010 - 171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com
Var kommer elen i Elavtal för IKEA ifrån?
I första hand kommer elen ifrån svenska sol- eller vindkraftverk. Om priset för dessa ursprunggarantier vid något tillfälle skulle stiga så att de ligger 10 procent över genomsnittet köper Svea Solar i andra hand ursprunggarantier för sol och vind från något av de andra nordiska länderna. I tredje hand (om också de nordiska certifikaten blir för dyra) köper de certifikat för svenskproducerad el från vattenkraft. Anledningen till att vi helst köper el från vind och sol är att vattenkraften inte går att bygga ut mer i Sverige. När vi i första hand väljer el från sol och vind skapar vi också efterfrågan och därmed möjligheter för vidare utbyggnad av dessa energikällor. All el med elavtalet för IKEA är märkt Bra Miljöval.
Vad innebär förnybar energi?
Förnybar energi kommer från källor som hela tiden förnyas i snabb takt. Exempel på förnybar energi är solenergi, vattenkraft, vindkraft och bioenergi.
Var kommer elen ifrån?
I första hand kommer elen ifrån svenska sol- eller vindkraftverk. Om priset för dessa ursprunggarantier vid något tillfälle skulle stiga så att de ligger 10 procent över genomsnittet köper Svea Solar i andra hand ursprunggarantier för sol och vind från något av de andra nordiska länderna. I tredje hand (om också de nordiska certifikaten blir för dyra) köper de certifikat för svenskproducerad el från vattenkraft. Anledningen till att vi helst köper el från vind och sol är att vattenkraften inte går att bygga ut mer i Sverige. När vi i första hand väljer el från sol och vind skapar vi också efterfrågan och därmed möjligheter för vidare utbyggnad av dessa energikällor. Oavsett var elen kommer ifrån är den alltid märkt Bra Miljöval.
Hur vet jag säkert var elen kommer ifrån?
När Svea Solar köper el på elbörsen Nord Pool betalar de extra för så kallade ursprungsgarantier. Dessa garnterar att elen bara kommer från förnybara energikällor med tonvikt på svensk solkraft och vindkraft. De säkerställer också för att elen ska märkt med Bra Miljöval. Märkningen betyder att el lever upp till Naturskyddsföreningens hårdaste miljökrav vad gäller hur elen produceras. De anläggningar som Svea Solar köper ursprungsgarantier från är aldrig äldre än 5 år. Genom att bara köpa ursprungsgarantier från nyare anläggningar främjar vi att det hela tiden produceras både mer el från sol och vind.
Hur hjälper mer el från sol och vind planeten?
När du byter till Elavtal för IKEA skapas efterfrågan på mer förnybar el från sol och vind. Man kan säga att du och alla andra som byter till Elavtal för IKEA är med och påverkar hur morgondagens el ska produceras. Ju större andel av elen vi använder som kommer från förnybara källor desto bättre. Så byt till Elavtal för IKEA. Gör din röst hörd. Och använd sen så lite el du kan. Svårare än så är det inte att minska ditt klimatavtryck.
Hur vet jag säkert var elen kommer ifrån?
När Svea Solar köper el på elbörsen Nord Pool betalar de extra för så kallade ursprungsgarantier. Dessa garanterar att STRÖMMA bara kommer från förnybara energikällor med tonvikt på svensk solkraft och vindkraft. De betalar också för att elen ska märkt med Bra Miljöval. Märkningen betyder att STRÖMMA lever upp till Naturskyddsföreningens hårdaste miljökrav vad gäller hur elen produceras. Ursprungsgarantierna Svea Solar köper är aldrig äldre än 5 år. Genom att bara köpa nyare ursprungsgarantier främjar vi att det hela tiden produceras både mer men också ständigt ny el från sol, vind och vatten.
Hur vet jag att just min el från vind och sol?
När många människor vill ha el från sol och vind behöver mer sådan el produceras. När du väljer Elavtal för IKEA är du med och påverkar så att elen i större utsträckning kommer från förnybara källor. Tänk dig att all el som produceras finns i ett stort kar. När du väljer Elavtal från IKEA fylls det här karet på med mer el från sol och vind. När någon (även du) sen tappar ut lite el och använder den är en större andel av elen från dessa källor än vad det var innan du bytte till Elavtal för IKEA.
Varför ska jag byta till el från sol eller vind?
När du byter till el från sol och vind ökas efterfrågan på mer el från dessa energikällor. Man kan säga att du och alla andra som byter till vårt elavtal är med och påverkar hur morgondagens el ska produceras. Ju större andel av elen vi använder som kommer från sol och vind källor desto bättre då det stöttar utbyggnaden av hållbar energiproduktion. Så byt till el från sol och vind och använd sen så lite el du kan. Det är ett av de enklaste sätten som kan du minska ditt klimatavtryck på.
Kan Svea Solar hjälpa mig att säga upp mitt befintliga elavtal?
Självklart hjälper vi er att säga upp ert nuvarande avtal. Det ska vara enkelt och smidigt att byta till Svea Solar. I samband med att du tecknar ett elavtal med Svea Solar och godkänner de allmänna villkoren, ger du oss fullmakten att ta kontakt med din nuvarande leverantör.
Hur säger jag upp mitt elavtal hos Svea Solar?
Skulle du vilja säga upp ditt elavtal hos oss så kontaktar du vår kundservice på 010 171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Jag har tecknat elavtal med Svea Solar. När sker bytet av leverantör?
Om du vill att ditt elavtal ska stå på en annan person i hushållet behöver ni först kontakta er nätägare och meddela dem detta. Den som tar över avtalet behöver sedan kontakta oss för att teckna eget avtal med Svea Solar.
Flytta mitt elavtal till en annan person?
Om du vill att ditt elavtal ska stå på en annan person i hushållet behöver ni först kontakta er nätägare och meddela dem detta. Den som tar över avtalet behöver sedan kontakta oss för att teckna eget avtal med Svea Solar.
Jag har bytt namn, vad måste jag göra då?
Skicka oss ett mejl på kundservice@sveasolar.com eller ring oss på 010-171 26 40 så hjälper vi dig.
Jag ska hyra ut min bostad i andra hand, vad gör jag med mitt elavtal?
Om du ska hyra ut din bostad kan du antingen välja att behålla ditt elavtal eller så behöver din hyresgästen teckna ett eget avtal med er nätägare och elhandelsleverantör. Om du väljer att stå kvar på elavtalet och debitera din hyresgäst själv går det självklart bra, men kom ihåg att det är du som är betalningsansvarig.
Jag ska flytta, hur tar jag med mig mitt elavtal?
När du flyttar behöver du kontakta ditt nätbolag och meddela vilket datum du flyttar ut. Då kommer nätägaren säga upp ditt nätavtal och meddela oss att du ska flytta ut. Sedan kan du enkelt teckna ett nytt elavtal för ditt nya boende via vår hemsida eller maila oss.
Hur byter jag till Svea Solars elavtal?
Du byter enkelt till Svea Solar, antingen genom att teckna ett nytt avtal på https://sveasolar.se/sv-se/elkalkylator eller kontakta kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig. Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att byta till Svea Solar och därför sköter vi hela bytet åt dig. Om du är medlem i KundKraft kan du behöva säga upp ditt avtal med dem.
Hur lång tid tar bytet?
Det beror på hur lång bindningstid du har på ditt nuvarande elavtal. Att byta elavtal tar vanligtvis cirka 4 veckor.
Jag ska flytta – hur gör jag?
Elavtalet för IKEA flyttar du enkelt med till din nya adress. Ring 08- 28 66 93 eller skicka ett mail till kundservice@sveasolar.com och anmäl din flytt så tar vår partner Svea Solar hand om det praktiska.
Vad är jämförpris?
Det finns nästan lika många sätta att presentera elpriser på som det finns elbolag. För att göra det enklare för dig som kund kan du använda ett så kallat jämförpris. Det finns tydliga regler hur ett jämförpris ska vara uträknat. Det innebär att du kan ta jämförpriset för Elavtal med IKEA och jämföra detta med jämförpriset från vilket annat elbolag som helst. Jämförpriserna nedan kWh inkluderar både fasta och rörliga kostnader. De avser el från sol och vind. Priserna gäller tidsperioden mars 2021. Nätkostnaden ingår inte i priserna. Detta är kostnaden vi alla behöver betala för att använda elnätet som transporterar elen hem till dig.
När får jag tillgång till timavläsning för min elförbrukning?
Din nätägare har enligt dagens föreskrifter upp till 90 dagar på sig att börja skicka timdata. Processen hos nätbolagen är normalt sätt manuell så det kan variera hur lång tid det kan ta innan vi får din mätvärden.
Mina timvärden för elförbrukning saknas?
Vi har begärt att få timdata från din nätägare, men troligtivs levererar de inte det ännu. Din nätägare har enligt gällande föreskrifter upp till 90 dagar på sig att tillgodo se får begäran om timdata, men normalt går det fortare. Det datum som din timdata förväntas vara redo är baserat på tidigare ärenden men eftersom processen hos nätbolagen är manuell så varierar tiden det tar att få in mätvärden. Svea Solar skickar löpande påminnelser till ditt nätägare tills du får in din data i vår appen.
Hur vet jag dagens elpris?
Elmarknaden är en marknad där elproducenter säljer elektricitet till elhandlare, som i sin tur säljer den vidare till slutkonsumenter. Timpriserna på elmarknaden varierar beroende på efterfrågan och tillgång, och kan också påverkas av faktorer som väder och händelser som kan påverka tillgången på el, till exempel översvämningar eller kraftig vind. Dagens elpris är inte lätt att säga exakt eftersom det varierar beroende på var du befinner dig och under vilken tid på dygnet du köper elen. I allmänhet brukar timpriserna vara lägre under nattetid än under dagen då efterfrågan är högre. Det är därför viktigt att jämföra olika elhandlares priser för att hitta det bästa erbjudandet för just dina behov. I vår app kan du se priset på el timme för timme om du har vårt elavtal.
Leasing
Vad är bindningstiden för leasingavtal?
Kontraktet löper över 20 år, men du kan när som helst säga upp avtalet med 6 månaders uppsägningstid mot en uppsägningsavgift.
Om jag har ett leasingavtal, vad händer om jag flyttar?
Kontraktet kan överlåtas till den nya husägaren, om denna vill ta över och den nya husägaren klarar Svea Solars kreditkontroll. Annars kommer du behöva säga upp kontraktet i förtid och betala uppsägningsavgiften eller köpa systemet av Svea Solar.
Vad händer om jag säger upp leasingavtalet?
Om du säger upp avtalet gäller 6 månaders uppsägningstid och därefter finns två alternativ: (1) betala en uppsägningsavgift eller (2) köp systemet från Svea Solar.
Kan jag uppgradera panelerna under avtalsperioden?
Ja, det är möjligt genom att uppdatera avtalet och justering av din månadsavgift.
Hur lång är garantin vid leasing?
20 års produkt och funktionsgaranti. Svea Solar garanterar att din anläggning fungerar optimalt under hela avtalsperioden.
Vad händer när leasingavtalet går ut?
Du kan du välja att förlänga avtalet till en uppdaterad månadskostnaden, eller köpa anläggningen av Svea Solar, eller låta avtalet löpa ut där Svea Solar då hämtar solsystemet.
Våra produkter och tjänster
Hur vet jag hur många paneler som behövs?
Börja med att kontakta oss för en fri offert eller använd vår solcellskalkylator. Tillsammans hittar vi ett paket som passar dina förutsättningar om du så har en villa eller ett lantbruk. Vi utgår ifrån takets storlek, fastighetens huvudsäkring, din elförbrukning samt din budget och så tar vi fram en offert med uppskattning av antal solpaneler som behövs/får plats på ditt tak. Under processen ingår även ett kostnadsfritt besök från en av våra platsbesökare som tittar närmare på just ditt tak och dina förutsättningar för solceller, t.ex. hur många paneler som får plats.
Hur mycket el ger panelerna - täcker det genomsnittligt behov?
Hur mycket solel som solceller producerar per år påverkas av en rad olika faktorer. De olika årstiderna i Sverige ger nämligen olika förutsättningar. På sommaren har vi i regel ett överskott av solel, medan vi på vintern behöver kompensera med annan el då soltimmarna blir färre. Utöver soltimmarna, verkningsgraden och mängden kWh per installerad kW, så finns det andra faktorer som påverkar hur mycket el solcellerna producerar: • Solinstrålning där du bor • Skugga på solpanelerna från omgivningen, så som träd, byggnader mm. • Väderstreck dina solpaneler är riktade mot • Lutning på solpanelerna • Temperatur • Ytans storlek där solcellerna ska placeras • Snö på solpanelerna • Smuts på solpanelerna Med andra ord, hur mycket dina solceller producerar beror på just dina förutsättningar. I vår solcellskalkylator kan du se hur mycket el som solceller på ditt tak kan producera och jämföra det med din årliga förbrukning.
Hur stor är en solpanel?
Solpaneler varierar något i storlek, men tenderar att vara mellan 1-1,1 meter breda och mellan 1,7- 1,8 meter långa. Våra solcellsexperter ser till att du får den optimala lösningen för just ditt tak.
Har solcellerna några garantier?
Självklart! För att säkerställa er trygghet vid köpet av en solcellsanläggning arbetar vi endast med stora och välkända leverantörer och produkter av högsta kvalitet. Skulle något mot förmodan inte fungera som det ska, så har alla våra produkter långa garantitider. Läs mer om våra garantier här: https://sveasolar.com/se/garanti/.
Vad är skillnaden mellan solfångare och solceller?
Solfångare omvandlar solens energi till varmvatten medan solceller omvandlar energin till el. Vi på Svea Solar har valt att inrikta oss endast på solceller. En stor fördel med solceller är att den kan kombineras med andra energikällor, såsom bergvärme. Liknande lösningar är svårare med solfångare.
Vilken fas är solcellerna kopplade till?
Vi ansluter våra anläggningar till trefas men kan även ansluta till enfas.
Vad är fördelen med optimerare?
Du kan följa produktionen per panel och om du har skugga på delar av taken så minskar produktionen endast på den delen och inte hela anläggningen. Har du inte optimerare och delar av anläggningen får skugga så går hela anläggningen ned i produktion. Med ett optimerat system parallelkopplas panelerna så att varje panel presterar individuellt.
Hur stor är växelriktaren?
Vi brukar säga att en växelriktare är som en stor ryggsäck. Vår vanligaste växelriktare har måtten 550 mm x 320 mm x 230 mm.
Finns det olika design av solpaneler?
Ja, vi erbjuder olika typer av solpaneler som också har lite olika utseenden och effekt. Detta för att du som kund ska kunna hitta en panel som passar dina behov både vad gäller utseende och produktion.
Vad är ett solcellsbatteri och hur fungerar det?
Med ett batteri hemma kan du lagra el som genereras under dagen för användning under natten. Detta ökar din egen förbrukning av solenergiproduktion och minskar dina elräkningar. Batterierna anslutas direkt till solcellssystemet i en DC-kopplad lösning eller efter växelriktaren i en AC-kopplad lösning. Svea Solar kan hjälpa dig att välja den bästa lösningen för din fastighet. Batteriet mäter mängden ström som du skickar tillbaka till elnätet och vidarebefordrar den till batterierna för senare användning. Normalt laddas batteriet under dagen och när mängden solljus sjunker laddas det ur för att ge ditt hem ström. Du kommer att hålla kontakten med elnätet, så om det inte finns tillräckligt med ström från dina solpaneler eller ditt hembatteri kommer du att köpa ström från nätet. På så sätt maximerar du din egen förbrukning av solel, men kan vara säker på att du alltid har den el du behöver.
Kan man få bidrag för installation av ett solcellsbatteri hemma?
Ja, det finns en skattereduktion för installation av grön teknik och däribland batterier som lagrar din egenproducerade solenergi. Du kan få ett avdrag på 50 % av kostnaden för material och installation av ditt batteri. Du kan hitta mer information på Skatteverket.
Är solcellsbatteriet kompatibelt med resterande Svea Solars produkter?
Absolut! Vi kan hjälpa dig att välja rätt batteri som passar just din solcellsinstallation, oavsett om du har ett optimerat SolarEdge-system eller en växelriktare. Vi kan installera ett solcellsbatteri när vi installerar dina solceller eller vid ett senare tillfälle.
Kan jag komplettera min befintliga solpanelsanläggning med batteri?
Ja, du kan installera ett batteri samtidigt som dina solpaneler eller vid ett senare tillfälle. Du behöver en plats för batteriet som vanligtvis kan vara antingen golv- eller väggmonterat, nära en elcentral i ditt hem. Vi ansluter kablar mellan batteriet och din solomvandlare och ansluter det också till ditt internet hemma. Alla system som Svea Solar säljer är kompatibla med en lagringslösning.
Vad är en laddbox?
En laddbox är utvecklad för laddning av elbilar och laddhybrider. Med hjälp av laddboxen blir laddningen både säkrare och snabbare jämfört med om du skulle ladda din bil i ett vanligt vägguttag.
Hur installerar man en laddbox?
För att uppfylla kraven för installation måste installationen göras av en certifierad elektriker, vilket vi erbjuder i samband med köp av laddbox från Svea Solar. För en säker installation måste laddboxen skyddas av en separat säkring och en egen jordfelsbrytare vilket också ingår i installationen.
Kan man få bidrag för installation av laddbox för elbil?
Ja, den 1 januari 2021 ersattes "ladda-hemma-stödet" med ett avdrag för grön teknik. Som fastighetsägare, eller om du innehar nyttjanderätt, har du rätt till 50 % bidrag på laddbox och installation (max 50 000 kr per år). Skattereduktionen för grön teknik liknar ROT-avdraget vilket betyder att Svea Solar debiterar dig halva kostnaden vid köp av laddbox och installation.
Hur mycket kostar det att installera en laddbox?
Kostnaden för att installera en laddbox varierar beroende på förutsättningarna. I regel kostar en laddbox mellan 14 000 kr till 20 000 kr. Ansök gärna om en fri offert så hjälper vi dig att anpassa en lösning efter dina behov och rekommenderar antingen en 11 kW eller 22 kW laddbox.
Är laddboxen kompatibel med alla elbilar?
Laddboxen vi erbjuder är europeisk standard (typ 2) och fungerar till alla elbilar som har denna standard. Laddboxen har en dynamisk laddning och kan ladda mellan 1.4-22 kW i både 1 och 3 fas.
Vad är skillnaden på enfas och trefas laddning för elbilar?
Dagens bilar kan oftast laddas med både enfas och trefas. Skillnaden är att trefasladdning delar upp strömmen i 3 olika ledare istället för en vilket resulterar i att man med trefas kan få ungefär 3 gånger med ström än enfasladdning.
Vad är skillnaden på Typ 1 och Typ 2 för laddbox och elbil?
EU-Standard för både laddstation och bilens uttag är Typ 2, vilket de flesta biltillverkarna idag använder. Typ 1 är vanligt i Asien.
Erbjuder ni laddbox för bostadsrättsföreningar inklusive betalningslösning?
Vi erbjuder laddboxar till bostadsrättsföreningar. Laddboxen har ett RFID system som fungerar som en nyckel för laddningen. Den kontrollerar hur mycket som laddas per nyckel. Detta registreras sedan i ett system som kan användas för att distribuera fakturor till medlemmarna för elanvändningen.
Störningar i globala distributionskedjor, hur påverkar det mig som kund?
Effekterna från pandemin fortsätter att påverka de globala distributionskedjorna. Det gör det svårare för branschen att få fram produkter i rätt tid. På Svea Solar arbetar vi aktivt med våra leverantörer för att minska risken att detta drabbar dig som kund. Som en av Europas största installatörer av solceller har vi god förhandlingskraft och som kund hos oss får du en plats säkrad i kön vid beställning
Svea Solars App
Varför kan jag inte se någon produktionsdata på hemsidan eller i Svea Solar-appen?
A. Drifstatus växelriktare: Kontrollera att växelriktaren är påslagen enligt specifika instruktioner för din växelriktare i användarmanualen som du hittar i "Mina Dokument" i Svea Solar-appen under "Support". B. Solinstrålnining: För att systemet ska omvandla energi och ge effekt krävs det solinstrålning på panelerna. Under vintern finns det risk för att panelerna är täckta med snö och då kommer systemet inte till att producera el. Under vinterhalvåret har vi även kortare dagar och lägre solstånd vilket innebär att växelriktaren inte når upp till startkriterierna för starta omvandling av energi. C. Anslutning till router: Om växelriktaren är påslagen och ingen produktion redovisas i systemövervakningen behöver du växelriktarens anslutning till internet kontrolleras. Har du bytt lösenord på ditt nätverk eller installerat en ny router så behöver växelriktaren kopplas upp mot nätverket på nytt. Anvisningar för hur anslutningen mellan växelriktare och routern upprättas på nytt finns i användarmanualen för din växelriktare. En annan orsak som kan resultera i utebliven rapportering av produktion är att Wifi-signalen mellan växelriktare och router är för svag vilket innebär att växelriktaren tappar anslutningen till routern. Om man upplever att växelriktaren endast rapporterar stötvis kan det bero på svag signal till routern. Enklaste fixen i dessa fall är att försöka flytta routern närmare växelriktaren är att förstärka nätverkets signal genom att installera en extender/repeater till routern.
Varför ska jag använda en app till Svea Solars produkter?
Genom att använda appen har du möjlighet att sänka din månadskostnad genom välinformerade beslut om när du ska använda elen – kanske är bättre att ställa diskmaskinen på timer? Du får också möjlighet att se din produktion över tid och förstå hur dina förändringar påverkar miljön och hur det påverkar din plånbok. Är du elkund hos oss kan du även följa din förbrukning och på så sätt se hur mycket av din produktion som du själv använder till din bostad och hur mycket du säljer ut till elnätet.
Är appen gratis?
Självklart är vår app gratis och inloggning ingår när du bestämmer dig för att skaffa ett elavtal med oss eller vid köp av solceller.
Kan vi vara inloggade på appen på flera enheter i familjen?
Ja. Är där fler i huset som vill använda appen går detta att göra genom att skapa ett nytt konto via appen, därefter bjuder den som har huvudukontot in personen via produkt delning som du hittar under mitt konto. Vi skickar ett mail till den som blivit inbjuden får acceptera att ta emot produktdelningen.
Kan man logga in utan BankID?
Nej, vi erbjuder endast BankID som inloggningslösning
Vad ska jag göra för att kunna se min solproduktion i Svea Solar-appen?
Börja med att se till så att din växelriktare är uppkopplad mot Wi-Fi. Om uppkopplingen mot Wi-Fi ser ut att fungera så bör du höra av dig till oss så får vår support se över konfigurationen
Varför är det fördröjningar för att se min konsumtionsdata i Svea Solar-appen?
Vi får din konsumtionsdata från din nätägare och det kan ta upp mot 48 timmar för oss att ta emot mätdatan och därmed kan det även vara fördröjningar för dig att se den datan i Svea Solar-appen.
Jag ser ingen konsumtionsdata i Svea Solar-appen, vad ska jag göra?
Är du ny kund och saknar konsumtionsdata kan detta bero på att vi inte har mottagit informationen från din nätägare ännu. Har du varit kund under en längre tid men inte ser någon konsumtionsdata så ber vi dig kontakta vår support så ser vi över konfigurationen.
Var i Svea Solar-appen hittar jag mina fakturor?
För tillfället kan du inte se dina fakturor i appen. Dina fakturor skickas alltid som pdf till din e-post alternativt som e-faktura eller dras via autogiro om du valt detta.
Varför kan jag inte se min sålda el-produktion i Svea Solar-appen?
För att se din sålda el-produktion behöver du ha ett produktionsavtal hos på Svea Solar.
Min e-postadress känns inte igen när jag försöker logga in i Svea Solar-appen
Se över så att e-postadressen är den du har använt dig av vid tidigare kontakt med oss. Är du säker på att det är korrekt e-postadress så ber vi dig kontakta vår support för hjälp.
Installation av våra produkter
När byter nätägaren min elmätare?
Det kan skilja sig beroende på vilken nätägare du har, samt vart i landet du bor. Vanligtvis sker det inom 2-3 veckor efter att anläggningen är färdiganmäld av oss på Svea Solar. Vi kan tyvärr inte påverka när bytet/konfigureringen sker men kontakta din nätägare för mer information.
När kommer elektrikern och färdigställer min installation?
Elinstallationen sker vanligtvis inom 7 dagar efter att panelerna monterats, men kan variera något beroende på årstid och var du bor.
När kommer ni och installerar min solcellsanläggning?
När vi kan påbörja installationen varierar beroende på årstid och var du bor. I dialogen med vår säljare har du fått en uppskattad leveranstid, men vi kommer att skicka uppdateringar via mejl om när just din installation beräknas ske. Cirka en vecka innan din installation blir du kontaktad av arbetsledaren som kommer att ansvara för installationen för att bekräfta exakt dag och tid och för att kontrollera att du har fått all information du behöver.
Behöver jag vara hemma när ni installerar min anläggning?
Det är bra om du finns tillgänglig när installationen påbörjas för att stämma av detaljerna med arbetsledaren, såsom placering av växelriktare och kabeldragning och även ge våra installatörer tillgång till din elcentral. När arbetsledaren kontaktar dig inför installationen så kommer ni överens om vad som gäller för just din installation.
Vad behöver jag som kund säkerställa inför installationsdagen?
Saker du som kund behöver säkerställa inför installationen: 1. För att du ska kunna få tillgång till data kring din elproduktion och -konsumtion behövs internet på den plats där växelriktaren ska placeras. En framdragen nätverkskabel fungerar bäst, även om Wi-Fi med bra mottagning där växelriktaren placeras också fungerar för det mesta. Det är ditt ansvar att dra fram nätverkskabel eller säkerställa god Wi-Fi-signal på platsen. Om du har frågor kring detta rekommenderar vi att du vänder dig till din internetleverantör. 2. Det behöver vara undanplockat på de platser där vi ska sätta upp byggställningar, montera växelriktare och dra kablar. 3. Om du har betong- eller tegelpannor behöver du ordna så att det finns extra av motsvarande modell som du har på taket. 20 extra för betong och 50 extra för lertegel. Ofta är någon panna redan trasig när vi påbörjar installationen och skulle vi också råka ha sönder någon så kan vi byta ut dessa direkt. Läs mer om detta i våra allmänna villkor som du fick i samband med din orderbekräftelse. Där kan du även läsa vad som gäller i de fall paneler och växelriktare kommer monteras på olika byggnader. 4. Våra installatörer behöver tillgång till toalett samt en uppvärmd plats för pauser under arbetet med installationen. Veckan innan din installation blir du kontaktad av arbetsledaren som kommer att ansvara för installationen för att bekräfta exakt dag och tid och för att kontrollera att du har fått all information du behöver.
Vilka steg finns det i en solcellsinstallation?
Att installera din solcellsanläggning är en process som kommer att ske i tre steg: 1. Vi monterar solpanelerna på ditt tak. En solpanelinstallation på en vanlig villa tar cirka 1-3 dagar, något beroende på anläggningens storlek och väderförhållanden. 2. När dina solpaneler är på plats på taket är det dags för vår elektriker att koppla panelerna till din elcentral och göra ett funktionstest. Elinstallationen sker vanligtvis inom 7 dagar efter att panelerna monterats, men kan variera något beroende på årstid och var du bor. 3. Din nätägare byter ut din elmätare och ger grönt ljus för att slå på din anläggning. Vi på Svea Solar kan inte påverka när detta sker men vanligtvis blir du kontaktad av din nätägare inom 2 veckor.
Vad innebär det att Svea Solar funktionstestat min anläggning?
När installationen är färdig gör vår elektriker ett funktionstest av anläggningen vilket innebär att den slås på en kort stund för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Efter testet slås anläggningen av i väntan på elmätarbyte av din nätägare.
Kan solpaneler monteras på väggen?
Solpaneler kan monteras på en fasad, men du får oftast inte så bra produktion på fasadmonterade solceller på grund av att vinkeln på solpaneler påverkar instrålningen från solen.
Kan solpaneler installeras på alla sorters tak?
Det finns möjligheter att installera på de allra flesta typer av tak. Innan installation så genomför vi alltid ett kostnadsfritt platsbesök för att säkerställa att ditt tak är av bra kvalité och att de individuella förutsättningarna gör att en solpanelsanläggning kommer att fungera bra och enligt våra beräkningar för just dig.
Kan jag installera solpaneler i alla väderstreck?
Solceller funkar i alla väderstreck men tak som vetter åt syd har i regel bäst förutsättningar för solceller. Detta eftersom solen står som högst i söderläge och når solcellerna under majoriteten av dagens alla soltimmar. Om du har ett tak med solceller i ett sydostligt eller i ett sydvästligt läge kommer du uppskattningsvis gå miste om cirka 6 procent av den årliga produktionen jämfört med tak i söderläge. När det gäller tak som vetter rakt mot öst eller väst kan du räkna med att producera cirka 20 procent mindre solenergi jämfört med ett tak som har solceller i sydlig riktning.
Ingår installation i priset?
Ja, i priset ingår alltid installation med våra egna installatörer. De monterar byggställning, sätter upp panelerna på ditt tak och monterar växelriktaren. Sedan färdigställer våra elektriker anläggningarna och genomför funktionstest. Den avslutande delen av installationen är att din nätägare ska byta ut/konfigurerar din elmätare för att kunna följa både producerad och konsumerad el samt ge dig grönt ljus att slå på din nya anläggning. Det steget kan vi tyvärr inte påvåerka utan det är din nätägares ansvar, vanligtvis blir du kontaktad av din nätägare inom 2 veckor efter att vi funktionstestat din anläggning för att åtgärda elmätaren.
Behöver jag bygglov för solpaneler?
Vissa kommuner kräver bygglov för att installera solceller på fastigheter, så det är bra att stämma av med din kommun om det behövs för din installation. Om det behövs hjälper vi dig med underlag och instruktioner kopplat till din bygglovsansökan.
Vad innebär föranmälan till min nätägare och vad behöver jag göra?
Föranmälan skickar vi på Svea Solar in till din nätägare för att informera om att vi kommer installera solceller hos dig och för att få installationen godkänd av nätägaren. Nätägaren är det bolag som äger elnätet i det område där du bor. Efter din Svea Solar orderbekräftelse får du ett mejl från oss där vi ber dig att ladda ner vår Svea Solar-app och logga in. När du loggat in får du fylla i de uppgifter som vi behöver för att göra föranmälan till din nätägare. Det är viktigt att du fyller i uppgifterna så snart som möjligt, så att vi kan planera in din installation och för att du inte ska tappa din plats i vår installationskö. Uppgifterna vi behöver hittar du på din senaste räkning från din nätägare och är till exempel anläggnings-id, fastighetsbeteckning etc.
Vad betyder ”färdiganmälan” och vad behöver jag göra?
När vi är klara med installationen av din anläggning och vår elektriker bekräftat att den är funktionstestad skickar vi omgående in färdiganmälan till din nätägare. Vi meddelar då att installationen är slutförd och efter det är det bara att invänta att nätägaren kommer och byter ut din elmätare eller konfigurerar den på distans. Efter det ger nätägaren dig också grönt ljus att slå på din anläggning, det är viktigt att anläggningen inte tas i bruk innan nätägarens bekräftelse. Vi på Svea Solar kan tyvärr inte påverka när detta sker men vanligtvis blir du kontaktad av din nätägare inom ett par veckor från vår färdiganmälan.
Hur kommer jag igång och säljer överskottet av min solel?
Som producent av solenergi måste du ha en elmätare som mäter både den el du köper när din produktion inte täcker din konsumtion, såväl som din sålda, egenproducerade, överskottsel. För att kunna sälja din överskottsel behöver du kontakta ditt elbolag och teckna ett produktionsavtal.
Vad är ett produktionsavtal?
För att kunna sälja din överskottsel behöver du kontakta ditt elbolag och teckna ett produktionsavtal. Om du bestämt dig för att låta oss på Svea Solar sköta din elhandel så tar vi hand om allt som behöver göras för att komma igång med det.
Hur kan jag följa min anläggnings produktion?
När din anläggning är igång kan du följa varenda egenproducerad kilowattimme i vår Svea Solar-app. Du kommer även att få ett separat mail med inbjudan till den portal/app som tillverkare av din växelriktare använder. Där kan du förutom att se din produktion även övervaka eventuella felkoder.
När kan jag slå igång min solcellsanläggning?
Efter att elmätaren blivit utbytt får du en bekräftelse av nätägaren att du kan slå på din anläggning. Det är viktigt att detta görs på rätt sätt och enligt de instruktioner du fått från oss på Svea Solar.
Hur fäster ni solpanelerna på taket?
Hur vi fäster solpanelerna på ditt tak beror på vilken typ av tak du har. Våra solcellskonsulter kommer att kunna svara mer specifikt på vad som gäller för just din taktyp.
Varför behöver jag internetuppkoppling vid min växelriktare?
För att du ska kunna få tillgång till data kring din elproduktion och konsumtion behövs internet på den plats där växelriktaren ska placeras. En framdragen nätverkskabel fungerar bäst, även om wifi med bra mottagning där växelriktaren placeras också fungerar för det mesta. Det är ditt ansvar att dra fram nätverkskabel eller säkerställa god wifi-signal på platsen. Om du har frågor kring detta rekommenderar vi att du vänder dig till din internetleverantör.
Varför behöver min nätägare byta ut eller konfigurera min elmätare efter installation?
Som producent av solenergi måste du ha en elmätare som mäter både den el du köper när din produktion inte täcker din konsumtion, såväl som din sålda, egenproducerade, överskottsel.
Efter installation - att leva med våra tjänster
Jag har strömavbrott, vad ska jag göra?
När du har strömavbrott är det ditt elnätsbolag du ringer. Det är elnätsbolaget som äger ledningarna och ansvarar transporten av el till ditt hus. Om du inte vet vem som är ditt elnätsbolag hittar du det enkelt på nätområden.se
Var kan jag hitta manualer till produkterna jag har köpt av er?
Användarmanual för din växelriktare hittar du i Svea Solar-appen under "Mina Dokument"
Vad betyder de olika dioderna på växelriktaren?
Det skiljer sig mellan olika märken av växelriktare. I "Mina Dokument" under "Support" i Svea Solar-appen finner du användarmanual till just din växelriktare, och där kan du läsa exakt vad dioderna indikerar.
Varför ger en eller flera paneler ingen effekt i SolarEdge monitoring?
Det kan hända att växelriktaren tappar kontkat med panelens optimerare. Detta resulterar i att det inte redovisas någon effekt/energi på just den panelen i SolarEdge monitoring. Det första som behöver kontrolleras är att panelerna ska vara fria från snö eller liknande. Om panelerna ser ok ut och solen lyser på dom kan man utföra en parning mellan optimerare och växelriktare på nytt. För fulltsändiga instruktioner för detta moment se användarmanualen för ditt system under "Mina Dokument" under "Support" i Svea Solar-appen.
Behöver jag rengöra panelerna?
Du ska inte behöva rengöra dina paneler regelbundet. Smuts så som pollen och löv sköljs bort av regnet och på vintern ger panelerna inte tillräcklig effekt för att det ska vara värt att snöröja dom. Arbetsinsatsen och säkerhetsrisken det innebär att jobba på ett halt tak är inte värt energin du får ut efter snöröjningen. Om panelerna är väldigt smutsiga rekommenderar vi bara lätt rengöring med vanligt vatten efter att solen har gått ner. Slå av DC-brytaren på växelriktaren, vänta 5 minuter så eventuell kvarvarande spänning avtar och skölj panelerna med vatten. Torka vid behov med mjuk trasa om smutsen sitter fast, men tryck inte hårt på panelen. Tänk alltid på din säkerhet när du arbetar på taket och använd gärna en sele eller annan säkerhetsutrustning.
Varför ger inte min anläggning full effekt?
Svaret på den här frågan är komplex och vi skulle kunna gå in mycket djupt i ämnet. Först behöver vi skilja på installerad i likströmseffekt (effekt per panel x antal paneler) och aktiv växelström från växelriktaren. Dina panelers effektklassning bestäms i kvalificierade laboratorium under bästa förhållanden, 1000 W/m2. Detta test görs av alla tillverkare och kallas Standard Test Condition (STC). Utöver det görs ett test som är mer likt verkliga förhållanden som kallas NOCT (Normal Operation Condition Test). En installerad modul i verkligheten når normalt upp till cirka 80% av STC-värdet. Andra faktorer som är avgörande för anläggningens prestanda är vinkel mot solen, luftfuktighet, temperatur och avstånd mellan växelriktare och paneler. Vanligt är att en anläggning ligger på cirka 80% i aktiv AC effekt utav installerad DC effekt.
Min laddbox för elbil laddar endast på en 1 fas trots att jag köpt en 3-fas laddare kan jag ändra det?
Det är din bil som styr vilken effekt som ska plockas ut samt hur många faser som ska belastas under laddning. Hybrid bilar har som regel inte stöd för 3-fas laddning. Det är inte heller alla hel-elktriska bilar som stödjer laddning från samtliga 3-faser. För mer information hänvisar vi till manualen/tillverkarens anvinsningar för just din bilmodell.
Kan jag styra effektuttag vid laddning av min bil?
I respektive app för din elbilsladdare kan du ange statisk begränsning på ett effekttak för laddning. För fullständiga instruktioner för just din laddboxmodell se användarmanual under "Mina Dokument" i Svea Solar-appen.
Kan jag använda eluttaget på min laddbox för elbil samtidigt som jag laddar min bil?
Nej det går tyärr inte att använda under laddning.
Jag har en SolarEdge-växelriktare som installerats via er. Nu har jag bytt router och då lyckas jag inte få växelriktaren att hitta mitt Wi-Fi. Hur gör jag?
Det finns en bra instruktion för det här: https://www.youtube.com/watch?v=AdfHsMJPedg
Hur dyrt och svårt är det att laga en trasig solpanel?
Skulle något mot förmodan inte fungera som det ska, så har alla våra produkter långa garantitider. Kontakta oss om du behöver hjälp med paneler som gått sönder.
Vad krävs det för skötsel av min solcellsanläggning?
Tack vare att solceller knappt har några rörliga delar så kräver de inte något direkt underhåll. Du som ägare behöver inte heller förse dina solceller med bränsle för att få dem att fungera. Den enda gången underhåll är nödvändigt är om något går sönder, eller om solcellerna täcks med mängder av smuts.
Behövs rengöring av solpanelerna?
Det är inte nödvändigt att rengörapanelerna vid nedsmutsning, de rengörs vanligtvis av regn på naturlig väg. Vi rekommenderar inte att spolavatten på panelerna då det finns riskför kalkavlagringar samt att glaset på panelerna spricker. Undvik också att gå på panelerna då det kan resultera i s.k. mikrosprickor och att paneler går sönder. Det finns även en stor halkrisk. Vi rekommenderar därför att den som utför eventuellt underhållpå taket alltså går på taket och inte på panelerna.
Behöver jag skotta snö från panelerna på vintern?
Solen kan fortfarande nå solcellerna genom ett tunnare snötäcke på upp till en centimeter utan problem. Vid tjockare lager brukar snön i regel glida av eftersom solcellerna är installerade med en viss lutning vilket underlättar, framförallt vid tö. Kostnaden för snöröjning överstiger oftast värdet av eventuell ökad elproduktion på vintern men om du själv vill försöka röja bort snön så rekommenderar vi att du använder ett verktyg som kan skjuta eller dra ner snön, snarare än att skotta av den. Förslagsvis en snöhyvel, större plastskrapa eller liknande. Det är väldigt viktigt att inte använda en vass eller hård kant av till exempel metall direkt mot panelerna då det finns risk att de skadas. Vi rekommenderar också att eventuell snöröjning utförs vid solsken då det underlättar att snön smälter och enkelt glider av panelerna. Glöm inte att använda säkerhetsutrustning vid eventuellt arbete på taket för att minimera risk för fall och olyckor.
Hur kan jag följa min anläggnings produktion?
När din anläggning är igång kan du följa varenda egenproducerad kilowattimme i vår Svea Solar-app. Du kommer även att få ett separat mail med inbjudan till den portal/app som tillverkare av din växelriktare använder. Där kan du förutom att se din produktion även övervaka eventuella felkoder etc.
Finns det något annat sätt att följa min produktion?
Du kommer även att få ett separat mejl med inbjudan till den portal/app som tillverkare av din växelriktare använder. Där kan du förutom att se din produktion även övervaka eventuella felkoder etc.
Hur får jag inloggningsuppgifter till appen/portalen för min växelriktare?
Separat inbjudan skickas ut via e-mejl efter det att vi gjort färdiganmälan till din nätägare.
Företag, lantbruk och BRF
Hur vet jag hur många paneler som behövs?
Börja med att kontakta oss för en fri offert eller använd vår solcellskalkylator. Tillsammans hittar vi ett paket som passar dina förutsättningar om du så har en villa eller ett lantbruk. Vi utgår ifrån takets storlek, fastighetens huvudsäkring, din elförbrukning samt din budget och så tar vi fram en offert med uppskattning av antal solpaneler som behövs/får plats på ditt tak. Under processen ingår även ett kostnadsfritt besök från en av våra platsbesökare som tittar närmare på just ditt tak och dina förutsättningar för solceller, t.ex. hur många paneler som får plats.
Mitt företag funderar på att installera solpaneler – kan Svea Solar hjälpa till?
Självklart! Läs mer om våra lösningar för företag på länken sveasolar.se/foretag eller mejla oss på foretag@sveasolar.com.
Jag representerar en bostadsrättsförening – kan ni hjälpa mig med solceller?
Svea Solar ser till att det krävs minimal arbetsinsats från din BRFs sida för att köpa och installera solceller! Läs mer om våra lösningar för BRF och kontakta oss på https://sveasolar.com/se/bostadsrattsforening/.
Jag driver ett lantbruk – kan Svea Solar hjälpa mig med solceller?
Självklart! Läs mer om våra lösningar för lantbruk och kontakta oss på sveasolar./se/lantbruk/
Kan Svea Solar hjälpa till med anläggning och drift av solparker?
Läs mer om solparker och vanliga frågor och svar på sveasolar./se/solpark/