Vanliga frågor
Här hittar du svar på vanliga frågor och funderingar.
Vad vill du veta mer om?
Fånga solen
Är du nyfiken på solenergi? Här hittar du svar på frågor om solceller, batteri och laddbox.
Betalning
Har du en fråga om en faktura? Eller är du nyfiken på abonnemang?
Support
Har du kört fast? Vilse i appen eller har funderingar kring underhåll och skötsel av solceller? Här guidar vi dig rätt.
Installation
Har du en planerad installation? Väntar du på driftsättning? Läs mer här.
Elavtal
Här hittar du allt om vårt elavtal med timpris och 100 procent förnybar el.
Ambassadörsprogram
Är du kund och vill rekommendera andra till Svea Solar? Eller har du fått en rekommendation?
Våra produkter
Solceller
Hur vet jag hur många paneler som behövs?
Hur många paneler som behövs beror bland annat på hur mycket el du vill producera själv, din elförbrukning, ditt taks förutsättningar och såklart även din budget för hela solcellsanläggningen. Faktorer som hur många ampere din huvudsäkring och det fysiska utrymmet för panelerna kan också sätta en övre gräns.
Börja med använda vår solcellskalkylator, där du kan skriva in din adress och få upp en satellitbild av ditt hus. Där kan du se hur ditt val av antal och typ av paneler påverkar både produktion och uppskattad kostnad för installation.
Under processen ingår även ett kostnadsfritt besök från en av våra platsbesökare som tittar närmare på just ditt tak och dina förutsättningar för solceller, t.ex. hur många paneler som får plats.
Vad är det som påverkar hur mycket el jag kan producera?
Hur mycket solel som solceller producerar per år påverkas av en rad olika faktorer. De olika årstiderna i Sverige ger nämligen olika förutsättningar. På sommaren har vi i regel ett överskott av solel, medan vi på vintern behöver kompensera med annan el då soltimmarna blir färre.
Utöver soltimmarna, verkningsgraden och mängden kWh per installerad kW, så finns det andra faktorer som påverkar hur mycket el solcellerna producerar:
- Solinstrålning där du bor
- Skugga på solpanelerna från omgivningen, så som träd, byggnader mm.
- Väderstreck dina solpaneler är riktade mot
- Lutning på solpanelerna
- Temperatur
- Ytans storlek där solcellerna ska placeras
- Snö på solpanelerna
- Smuts på solpanelerna
Med andra ord, hur mycket dina solceller producerar beror på just dina förutsättningar. I vår solcellskalkylator kan du se hur mycket el som solceller på ditt tak kan producera och jämföra det med din årliga förbrukning.
Har solcellerna några garantier?
Självklart! För att säkerställa er trygghet vid köpet av en solcellsanläggning arbetar vi endast med stora och välkända leverantörer och produkter av högsta kvalitet. Skulle något mot förmodan inte fungera som det ska, så har alla våra produkter långa garantitider.
Hur stor är en solpanel?
Solpaneler varierar något i storlek, men är oftast 1–1,1 meter breda och 1,7–1,8 meter långa.
Vad är skillnaden mellan solfångare och solceller?
Solfångare omvandlar solens energi till varmvatten medan solceller omvandlar energin till el. Solfångare är generellt en lösning som var vanligare förr i tiden och är inte något Svea Solar erbjuder, men de kan fortfarande användas för att just värma upp vatten. Ibland används också begreppet ”solfångare” felaktigt om just solpaneler.
En stor fördel med solceller för uppvärmning är att de kan kombineras med andra energikällor, såsom bergvärme. Liknande lösningar är svårare med solfångare.
Vad är fördelen med optimerare?
En optimerad anläggning består av ett antal solpaneler som fungerar självständigt, medan en seriekopplad anläggning inte ger mer effekt än den svagaste länken.
Vid skugga på en del av ditt tak minskar produktionen av el bara från de paneler som har skugga om du har en optimerad anläggning. I en seriekopplad anläggning påverkas i stället alla paneler. Därför passar optimerare om du har ett tak som skuggas under delar av dygnet. Dessutom kan du följa produktionen i varje enskild panel.
Om du inte har skugga på taket kan det vara en mer ekonomisk lösning att skaffa ett seriekopplat system.
Finns det olika design av solpaneler?
Ja, vi erbjuder olika typer av solpaneler som också har lite olika utseenden och effekt. Detta för att du som kund ska kunna hitta en panel som passar dina behov både vad gäller utseende och produktion.
Hur stor är växelriktaren?
Stoeleken varierar, men vår vanligaste växelriktare har måtten 550 mm x 320 mm x 230 mm.
Batteri
Hur fungerar ett solcellsbatteri?
Ett solcellsbatteri är precis som det låter, ett batteri kopplat till dina solceller. Normalt laddas batteriet då solen lyser på solpanelerna och du producerar mer el än du gör av med. På så sätt skapar du en buffert med din egen solenergi som du kan använda när du vill.
Batteriet samspelar med din växelriktare och din solcellsanläggning så att det alltid finns balans i din elförsörjning Om batteriet är urladdat och solpanelerna inte producerar köper du el ifrån nätet i stället. Batteriet sköter sig själv och du behöver inte tänka på när du ska ladda och inte, om du inte själv vill styra det.
Varför ska jag skaffa ett solcellsbatteri?
Med ett batteri hemma kan du lagra el som genereras under dagen för användning under natten, eller när elpriset är högt. Detta ökar din egen förbrukning av solenergiproduktion och minskar dina elräkningar.
Med batteri blir den del av din elförbrukning som kommer från din egen solel större, eftersom du kan använda den under flera av dygnets timmar. Det gör att du ökar din självförsörjning rejält. En högre andel egen solel är också positivt för ditt klimatavtryck och hjälper till att avlasta elnätet.
Kan jag få bidrag för installation av solcellsbatteri?
Ja, det finns en skattereduktion för installation av grön teknik och du kan få ett avdrag på 50 % av kostnaden för material och installation av ditt batteri när du använder batteriet för att lagra din egen solel. Kostnaden dras av direkt på fakturan, du behöver bara se till att du uppfyller Skatteverkets krav för att få ta del av avdraget.
Väljer du leasing av batteri använder du i stället det vanliga ROT-avdraget. Du får då en sänkt månadsavgift med cirka 25 procent de första 48 månaderna.
Du kan hitta mer information på Skatteverket.
Kan jag köpa till batteri till min befintliga solcellsanläggning?
Ja, du kan installera batteri till din befintliga solcellsanläggning. Du behöver då bland annat se till att det finns plats för batteriet, som antingen monteras på vägg eller står på marken, nära din elcentral.
Det finns däremot fördelar med att installera batteri samtidigt som solceller. Installationen blir oftast billigare för båda sakerna på en gång än varje sak för sig och eftersom allt planeras samtidigt blir batteriets placering den bästa möjliga.
Laddbox
Varför behöver jag en laddbox?
Det vanliga eluttaget är inte anpassat för den belastning det innebär att ladda en elbil eller laddhybrid. Förutom att det går mycket snabbare är det också säkrare att ladda bilen via en laddbox som är gjord för just laddning av fordon.
Laddboxen är mer än ett annorlunda eluttag, den innehåller teknik och säkerhetsfunktioner som kan samspela med din bil för att göra laddningen så effektiv och säker som möjligt.
Kan jag få bidrag för installation av laddbox?
Ja, skattereduktionen för grön teknik är mer generös för laddbox än för solceller. Det innebär att du kan dra av 50 procent av kostnaden, både för installation och för själva laddboxen.
Upplägget liknar ROT-avdraget och kostnaden dras enligt fakturamodellen. Det innebär att det är installatören som drar av summan på din faktura. Du som kund ansvarar för att du har rätt till grönt avdrag enligt Skatteverkets regler.
Vad är skillnaden mellan laddbox Typ 1 och Typ 2?
Det handlar om olika standarder, ungefär som att vanliga eluttag kan se olika ut i olika länder. EU-standarden för både laddbox och bilar är Typ 2 och det är den överlägset vanligaste standarden. I Asien är Typ 1 vanlig.
Svea Solars laddboxar är kompatibla med Typ 2.
Hur mycket kostar det att installera en laddbox?
Kostnaden för en laddbox varierar, bland annat beroende på vilken modell du väljer, om du har rätt till avdrag för grön teknik och eventuella extra tillval. Ta kontakt med oss så guidar vi dig fram till den bästa lösningen.
Hur ser ni till att installationen av laddbox är säker?
För att uppfylla kraven för installation måste installationen göras av en certifierad elektriker, vilket vi erbjuder i samband med köp av laddbox från Svea Solar. För en säker installation måste laddboxen skyddas av en separat säkring och en egen jordfelsbrytare vilket också ingår i installationen.
Vad är skillnaden mellan laddning med enfas och trefas?
Skillnaden är att trefasladdning delar upp strömmen i 3 olika ledare istället för en, vilket resulterar i att man med trefas kan få ungefär tre gånger med ström under samma tid än med enfasladdning. Dagens bilar kan oftast laddas med både enfas och trefas.
Kan vår bostadsrättsförening köpa laddbox av er?
Ja, självklart erbjuder vi också laddboxar för bostadsrättsföreningar med individuell mätning. Varje individs laddbox har då en digital nyckel, så att kostnaden för laddningen kan distribueras för varje medlem efter hur mycket som använts.
Betalning & ekonomi
Återkommande betalning
Hur anmäler jag bankgiro eller e-faktura?
E-faktura innebär att din faktura skickas direkt till din internetbank. För att anmäla E-faktura går du in på din internetbank och väljer Lägg till mottagare. När du sökt upp Svea Solar/Billogram och godkänt villkoren så kommer du att få fylla i dina uppgifter för att slutföra ansökan.
Tänk på du behöver ha mottagit din första faktura för att kunna anmäla dig till E-faktura då OCR-nummer är obligatoriskt att fylla i.
Hur gör jag för att betala mina räkningar via autogiro?
Så här gör du för att aktivera autogiro:
- Börja med att öppna fakturan din faktura från Billogram.
- Klicka på Anmäl autogiro.
- Välj sedan din bank i listan och skriv in ditt personnummer för att legitimera dig med Mobilt BankID.
- Öppna sedan Mobilt BankID på din telefon och följ instruktionerna.
- När du sedan har legitimerat dig så kommer sidan att uppdateras och visa dina tillgängliga konton. Saknar du ett konto så klickar du på Jag hittar inte mitt konto så får du ange uppgifterna manuellt ✔
- Välj sedan om du vill att mottagna obetalda fakturor ska läggas in för betalning.
- När du trycker på ”Godkänd” så kommer du se en bekräftelse direkt på sidan att allt är klart! 🥳
Hör gärna av dig till oss om du har några frågor.
Vad är skillnaden mellan autogiro och e-faktura?
Autogiro är ett betalsätt där din faktura dras automatiskt från ditt konto medan e-faktura är ett fakturaleveranssätt. E-faktura innebär att din faktura levereras elektroniskt direkt till din internetbank.
Jag har inte fått någon faktura. Vad gör jag?
Om du upplever att du inte har fått din faktura kan något ha hänt på vägen. Du kan alltid logga in Svea Solars app och se din faktura där. Gå in under ”Mitt konto” och välj ”Faktura”.
Får du din faktura via e-post så kan du kontrollera om din faktura har hamnat i ”övrigt” eller i skräpkorgen. Du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig med en kopia.
Jag har fått en påminnelse, varför?
Att få en påminnelse kan såklart hända, om vi inte har registerat en betalning skickar vi ut en påminnelse. Påminnelsen skickar vi ut cirka 10 dagar efter att vi skulle fått pengarna och den ska då betalas inom 8 dagar. Om inte skickar vi ut ett inkassokrav. Du behöver betala inkassokravet inom 8 dagar från utskriftsdatum.
Jag har automatisk betalning, men har ändå fått en påminnelse. Hur är det möjligt?
Att få en påminnelse kan hända alla. Betalar du via autogiro så brukar påminnelsen hänga ihop med att det inte fanns täckning på det kontot som autogirot är kopplat till när vi skulle dra pengarna. Kontrollera med din bank om beloppet har dragits, om inte behöver du betala in din faktura manuellt.
Har du nyss anmält autogiro kan påminnelsen ha att göra med att ditt autogiromedgivande ännu inte har trätt i kraft. När du ansöker om autogiro tar det ungefär en månad innan du kan se på din faktura att den kommer att dras via autogiro. Så länge texten ”Summa att betala” finns på din faktura måste du betala den själv.
En påminnelse kan också ha att göra med att någon uppgift i din autogiroanmälan inte stämmer och att ditt autogiro inte har godkänts hos Bankgirocentralen. Kontakta vår kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Kan elen stängs av om jag inte betalar mina fakturor?
Om du inte betalar din faktura i tid kommer du då bli påmind att betala din faktura. Har du fortfarande inte betalt din förfallna faktura med eventuella påminnelseavgifter skickas ditt ärende för delgivning.
Saknar vi fortfarande betalning efter delgivningen så kan din el stängas av. Om du är orolig över eller har fått din el avstängd, ring oss direkt på 010-171 26 40 så vi kan informera om vad du behöver göra för att få tillbaka elen.
Jag råkade betala fakturan två gånger, vad händer nu?
Normalt sett drar vi av ditt tillgodobelopp på nästa faktura. Om du hellre vill ha dina pengar utbetalda till ditt konto ordnar vi såklart det. Kontakta vår kundservice på 010-171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Betalning i anslutning till installation
Min anläggning är inte påslagen, behöver jag ändå betala slutfakturan?
Våra fakturor skickas i enlighet med våra avtal efter funktionstestad anläggning. Med detta menas att vår elektriker, i samband med elinstallationen av ditt solpanelssystem, har kontrollerat så att dina paneler producerar el. Det som kan kvarstå är elmätarbyte/konfiguration som göras av din nätägare.
Vi kan inte påverka när detta sker, din nätägare kommer kontakta dig för att byta din elmätare eller konfigurera den på distans. Skulle förseningen/avbrottet i att sätta anläggningen i drift 'bero på oss, kontaktar du kundservice på kundservice@sveasolar.com eller 010-171 26 40 för hjälp.
Beloppet för skattereduktion för grön teknik är inte densamma som stod i orderbekräftelsen. Vad beror det på?
Om det under projektet har skett förändringar, exempelvis ändring i antalet paneler, som påverkar slutpriset så kommer även beräkningen för skattereduktion ändras, detta för att efterleva regler och villkor enligt skatteverkets bestämmelser.
Min anläggning är installerad och funktionstestad, men jag har inte fått någon faktura. Vad beror det på?
Om du ännu inte fått någon faktura föreslår vi att du undersöker om mejlfakturan vi skickat hamnat i din skräppostmapp. Annars kan du alltid vända dig till kundservice på kundservice@sveasolar.com eller 010-171 26 40 för att få en fakturakopia.
Min förskottsfaktura stämmer inte överens med det jag ska betala efter avdraget för grön teknik?
Skatteverket kräver att arbetet av installationen är utfört innan man kan nyttja skattereduktioner så som ROT-avdrag eller Grön Teknik, därav så utgår hela avdraget på slutfakturan och därför räknar vi då förskottsfakturan som 25% på priset för solceller inklusive moms.
Abonnemang
Vad är bindningstiden för ett abonnemang?
Kontraktet löper över 20 år, men du kan när som helst säga upp avtalet med 6 månaders uppsägningstid mot en uppsägningsavgift.
Om jag har ett abonnemang, vad händer om jag flyttar?
Kontraktet kan överlåtas till den nya husägaren, om denna vill ta över och den nya husägaren klarar Svea Solars kreditkontroll. Annars kommer du behöva säga upp kontraktet i förtid och betala uppsägningsavgiften eller köpa systemet av Svea Solar.
Vad händer om jag säger upp abonnemanget?
Om du säger upp avtalet gäller 6 månaders uppsägningstid och därefter finns två alternativ: (1) betala en uppsägningsavgift eller (2) köp systemet från Svea Solar.
Kan jag uppgradera panelerna under avtalsperioden?
Ja, det är möjligt genom att uppdatera avtalet och justering av din månadsavgift.
Hur lång är garantin vid abonnemang?
20 års produkt- och funktionsgaranti. Svea Solar garanterar att din anläggning fungerar optimalt under hela avtalsperioden.
Vad händer när abonnemanget går ut?
Du kan du välja att förlänga avtalet till en uppdaterad månadskostnaden, eller köpa anläggningen av Svea Solar, eller låta avtalet löpa ut där Svea Solar då hämtar solsystemet.
Skattereduktion för grön teknik
Hur mycket är skattereduktionen för grön teknik för solceller?
Skattereduktionen för solceller är 20 procent av kostnaden för arbete och material för installation av solceller, förutsatt att du uppfyller Skatteverkets krav. Den högsta summan du kan dra av är 50 000 kronor per person och år.
Hur mycket är skattereduktionen för grön teknik för batteri och laddbox?
Skattereduktion för installation av grön teknik för batterier och laddbox är mer generös än för solceller. Där kan du göra avdrag på 50 procent av kostnaden för material och installation. Du kan hitta mer information om villkoren för skattereduktion på Skatteverket.
Kan jag få grön skattereduktion för både laddbox, batteri och solceller samtidigt?
Ja, du kan kombinera avdraget så att du kan dra av 50 procent av kostnaden för arbete och installation av laddbox och batteri och 20 procent på solcellsanläggningen. Maximal summa du kan dra av är 50 000 kronor per år och person. Du ansvarar själv för att du uppfyller Skatteverkets krav för att få grönt Skatteavdrag.
När kan jag få skattereduktion för installation av grön teknik?
Skattereduktion får du för kostnaden för arbete och material för installationer som påbörjats, betalats och slutförts under samma år. Du får avdraget direkt på fakturan från företaget som utför installationen (din utförare).
Företaget begär sedan utbetalning från Skatteverket.
Det är sedan Skatteverket som beslutar om skattereduktionen beviljas beroende på om du som köpare uppfyller villkoren. Svea Solar har rätt enligt allmänna villkor att debitera för avslagen skattereduktion.
Installationen ska förse den aktuella bostaden med el och måste ske i ditt eller din förälders hushåll, och ska avse:
- Ett småhus eller en ägarlägenhet som ägs av dig som begär skattereduktion
- En lägenhet som upplåtits med bostadsrätt och som innehas av dig som begär skattereduktion
- En byggnad under uppförande som ägs av dig som begär skattereduktion och som när den är uppförd ska vara ett småhus eller en ägarlägenhet.
Installationen ska förse det aktuella hushållet med el. Småhus, garage och komplementhus är exempel på byggnader som kan räknas till hushållet. Om installationen även ger el till exempelvis ett uthyrt småhus eller en ekonomibyggnad där näringsverksamhet bedrivs, så kan skattereduktion inte medges.
Om du själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. Du kan alltså inte få skattereduktion för materialkostnaden i detta fall.
Mer information om villkoren finns att läsa hos Skatteverket.
Vad kan skattereduktion av grön teknik ges för?
Skattereduktionen ges för kostnader för arbete och material vid installation av grön teknik:
- Installation av nätanslutet solcellssystem. - Skattereduktion ges med 20 procent av kostnaden för arbete och material.
- Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi. - Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
- Installation av laddningspunkt till elfordon. - Skattereduktion ges med 50 procent av kostnaden för arbete och material.
Övriga kostnader som resor, utrustning och projektering ska kunden betala i sin helhet.
Vad räknas som bostad när det kommer till grön teknik?
För att räknas som bostad ska fastigheten vara inredd och utrustad för boende och ingå i ditt hushåll. Det gäller även fritidshus eller stuga som du äger. Garage, förråd och andra komplementbyggnader räknas som en del av bostaden i ett småhus.
Bostaden ska finnas inom EU/EES eller Schweiz. Reglerna för skattereduktion är desamma som om installationen utförs i Sverige.
Jag äger bostaden som mina föräldrar bor i och där installation har genomförts. Vad gäller för grön teknik då?
Om du äger din förälders bostad kan du få skattereduktion för installationen, förutsatt att du har haft utgiften för arbetet.
Din förälder kan dock inte få skattereduktion för arbeten som utförs i ditt hem. Det gäller även om föräldern äger bostaden och använder den ibland, till exempel vid tjänsteresa.
Jag bedriver lantbruk och har installerat solceller. Kan jag nyttja det gröna teknikavdraget?
Ligger din privatbostad på en lantbruksenhet kan du få skattereduktion även om installationen placeras på taket till en ekonomibyggnad, ett komplementhus eller på tomtmark i nära anslutning till småhuset du äger.
Minst 95 procent av elen som produceras i anläggningen ska dock användas i bostaden. Det innebär att max fem procent av den totala produktionen får användas exempelvis för belysning i ekonomibyggnader som du använder som förråd.
Om du bedriver aktiv näringsverksamhet på fastigheten där solcellerna installeras måste bostaden ha en egen elanslutning, skild från näringsverksamheten, för att du ska kunna få skattereduktion för installationen. Det innebär att det måste finnas två olika elabonnemang, ett abonnemang för småhuset som tar sin el från den nya anläggningen och ett abonnemang för näringsdelen som inte får energi från anläggningen.
Vilka uppgifter behöver jag ge till installatören för att de ska kunna göra skattereduktion för grön teknik?
Företaget du anlitar måste uppfylla vissa villkor för att du ska få skattereduktion för installation av grön teknik. Du och företaget bör avtala om vilka villkor som gäller för installationen och skattereduktionen. Avtalet kan vara skriftligt eller muntligt.
För att företaget du har anlitat ska få sin utbetalning så snabbt som möjligt är det viktigt att du ger dem rätt uppgifter:
- Personnummer
- Fastighetsbeteckningen, om installationen är gjord på ett småhus. Du hittar uppgiften under Fastigheter och bostad på Mina sidor på Skatteverkets websida.
- Bostadsrättsföreningens organisationsnummer och lägenhetsnummer (vanligen fyra siffror), om installationen är gjord på en bostadsrätt. Du kan läsa mer om lägenhetsnummer på Skatteverkets webbplats
Du kan även behöva ta fram det här:
- Köpehandlingar, till exempel om fastigheten är nyköpt och du inte har hunnit ansöka om lagfart.
- Arrendeavtal, köpebevis och eventuellt försäkringsbrev om installationen är gjord på en byggnad på ofri grund eller en kolonilott.
Kan min sambo/make/maka ansöka om skattereduktion för grön teknik även om denne inte står med som ägare på fastigheten? Vad gäller?
Kunden måste äga bostaden när installationen utförs. Installationen ska vara gjord i kundens, eller kundens förälders, hushåll. Installationen ska förse det aktuella hushållet med el. Småhus, garage och komplementhus är exempel på byggnader som kan räknas till hushållet.
Om installationen även ger el till exempelvis ett uthyrt småhus eller en ekonomibyggnad där näringsverksamhet bedrivs, så kan skattereduktion inte medges.
Support
Växelriktare
Vad betyder de olika dioderna på växelriktaren?
Det skiljer sig mellan olika märken av växelriktare. I "Mina Dokument" under "Support" i Svea Solar-appen finner du användarmanual till just din växelriktare, och där kan du läsa exakt vad dioderna indikerar.
Jag behöver hjälp att ansluta min växelriktare till trådlöst nätverk. Hur gör jag?
Det är oftast enkelt att koppla upp din växelriktare mot ditt hemmanätverk, men det kan ibland behövas lite guidning.
Här har vi sammanställt information för några av de vanligaste växelriktarna som Svea Solar tillhandahåller.
Varför ger en eller flera paneler ingen effekt i SolarEdge monitoring?
Det kan hända att växelriktaren tappar kontkat med panelens optimerare. Detta resulterar i att det inte redovisas någon effekt/energi på just den panelen i SolarEdge monitoring. Det första som behöver kontrolleras är att panelerna ska vara fria från snö eller liknande. Om panelerna ser ok ut och solen lyser på dom kan man utföra en parning mellan optimerare och växelriktare på nytt. För fulltsändiga instruktioner för detta moment se användarmanualen för ditt system under "Mina Dokument" under "Support" i Svea Solar-appen.
Hur får jag inloggningsuppgifter till appen/portalen för min växelriktare?
Separat inbjudan skickas ut via e-mejl efter det att vi gjort färdiganmälan till din nätägare.
Drift och mätning
Jag har strömavbrott, vad ska jag göra?
När du har strömavbrott är det ditt elnätsbolag du ringer. Det är elnätsbolaget som äger ledningarna och ansvarar transporten av el till ditt hus. Om du inte vet vem som är ditt elnätsbolag hittar du det enkelt på nätområden.se
Title Varför kommer min anläggning inte upp i full installerad effekt?
Vanligt är att en anläggning ligger på cirka 80% i aktiv AC-effekt av installerad DC effekt, alltså att fyra femtedelar av den installerade effekt dina solpaneler producerar blir till ström som du kan använda.
Dina panelers effektklassning bestäms i laboratorium under bästa förhållanden, 1 000 W/m2. Detta test görs av alla tillverkare och kallas Standard Test Condition (STC).
Utöver det görs ett test som är mer likt verkliga förhållanden som kallas NOCT (Normal Operation Condition Test).
Andra faktorer som är avgörande för anläggningens prestanda är vinkel mot solen, luftfuktighet, temperatur och avstånd mellan växelriktare och paneler.
Hur kan jag följa min anläggnings produktion?
När din anläggning är igång kan du följa varenda egenproducerad kilowattimme i vår Svea Solar-app. Du kommer även att få ett separat mail med inbjudan till den portal/app som tillverkare av din växelriktare använder. Där kan du förutom att se din produktion även övervaka eventuella felkoder etc.
Finns det något annat sätt att följa min produktion?
Du kommer även att få ett separat mejl med inbjudan till den portal/app som tillverkare av din växelriktare använder. Där kan du förutom att se din produktion även övervaka eventuella felkoder etc.
Var kan jag hitta manualer till produkterna jag har köpt av er?
Användarmanual för din växelriktare och andra produkter du köpt via Svea Solar hittar du i Svea Solar-appen under "Mina Dokument".
Hur får jag inloggningsuppgifter till appen/portalen för min växelriktare?
Separat inbjudan skickas ut via e-mejl efter det att vi gjort färdiganmälan till din nätägare.
Underhåll & skötsel av solpaneler
Behöver jag rengöra panelerna?
Du ska inte behöva rengöra dina paneler regelbundet. Smuts så som pollen och löv sköljs bort av regnet och på vintern ger panelerna inte tillräcklig effekt för att det ska vara värt att snöröja dom. Arbetsinsatsen och säkerhetsrisken det innebär att jobba på ett halt tak är inte värt energin du får ut efter snöröjningen.
Om panelerna är väldigt smutsiga rekommenderar vi bara lätt rengöring med vanligt vatten efter att solen har gått ner. Slå av DC-brytaren på växelriktaren, vänta 5 minuter så eventuell kvarvarande spänning avtar och skölj panelerna med vatten. Torka vid behov med mjuk trasa om smutsen sitter fast, men tryck inte hårt på panelen. Tänk alltid på din säkerhet när du arbetar på taket och använd gärna en sele eller annan säkerhetsutrustning.
Vad krävs det för skötsel av min solcellsanläggning?
Tack vare att solceller knappt har några rörliga delar så kräver de inte något direkt underhåll. Du som ägare behöver inte heller förse dina solceller med bränsle för att få dem att fungera. Den enda gången underhåll är nödvändigt är om något går sönder, eller om solcellerna täcks med mängder av smuts.
Hur dyrt och svårt är det att laga en trasig solpanel?
Skulle något mot förmodan inte fungera som det ska, så har alla våra produkter långa garantitider. Kontakta oss om du behöver hjälp med paneler som gått sönder.
Behöver jag skotta snö från panelerna på vintern?
Solen kan fortfarande nå solcellerna genom ett tunnare snötäcke på upp till en centimeter utan problem. Vid tjockare lager brukar snön i regel glida av eftersom solcellerna är installerade med en viss lutning vilket underlättar, framförallt vid tö. Kostnaden för snöröjning överstiger oftast värdet av eventuell ökad elproduktion på vintern men om du själv vill försöka röja bort snön så rekommenderar vi att du använder ett verktyg som kan skjuta eller dra ner snön, snarare än att skotta av den. Förslagsvis en snöhyvel, större plastskrapa eller liknande.
Det är väldigt viktigt att inte använda en vass eller hård kant av till exempel metall direkt mot panelerna då det finns risk att de skadas. Vi rekommenderar också att eventuell snöröjning utförs vid solsken då det underlättar att snön smälter och enkelt glider av panelerna. Glöm inte att använda säkerhetsutrustning vid eventuellt arbete på taket för att minimera risk för fall och olyckor.
Laddning
Kan jag använda eluttaget på min laddbox för elbil samtidigt som jag laddar min bil?
Nej det går tyärr inte att använda under laddning.
Min laddbox för elbil laddar endast på en 1 fas trots att jag köpt en 3-fas laddare kan jag ändra det?
Det är din bil som styr vilken effekt som ska plockas ut samt hur många faser som ska belastas under laddning. Hybrid bilar har som regel inte stöd för 3-fas laddning. Det är inte heller alla hel-elktriska bilar som stödjer laddning från samtliga 3-faser. För mer information hänvisar vi till manualen/tillverkarens anvinsningar för just din bilmodell.
Kan jag styra effektuttag vid laddning av min bil?
I respektive app för din elbilsladdare kan du ange statisk begränsning på ett effekttak för laddning. För fullständiga instruktioner för just din laddboxmodell se användarmanual under "Mina Dokument" i Svea Solar-appen.
Svea Solar App
Hur installerar jag appen?
Du laddar hem appen via App Store (Apple) eller Google Play (Android). Är du en helt ny användare så räcker det med att signera med BankID. Har du använt vår tidigare app så behöver du ange din e-post, därefter skickar vi ett verifikationsmejl till dig med ytterligare instruktioner.
Varför ska jag använda en app till Svea Solars produkter?
Genom att använda appen har du möjlighet att sänka din månadskostnad genom välinformerade beslut om när du ska använda elen – kanske är bättre att ställa diskmaskinen på timer?
Du får också möjlighet att se din produktion över tid och förstå hur dina förändringar påverkar miljön och hur det påverkar din plånbok. Är du elkund hos oss kan du även följa din förbrukning och på så sätt se hur mycket av din produktion som du själv använder till din bostad och hur mycket du säljer ut till elnätet.
Kan flera vara inloggade på appen samtidigt?
Ja. Om ni är fler i hushållet som vill ta del av data från samma anläggning behöver den som har huvudkontot (den första användaren) skicka in en inbjudan om datadelning.
Det gör du genom att klicka på ”Mitt konto” och sedan ”Datadelning”. En inbjudan skickas nu via mejl.
Varför kan jag inte se någon produktionsdata på hemsidan eller i Svea Solar-appen?
- Drifstatus växelriktare: Kontrollera att växelriktaren är påslagen enligt specifika instruktioner för din växelriktare i användarmanualen som du hittar i "Mina Dokument" i Svea Solar-appen under "Support".
- Solinstrålnining: För att systemet ska omvandla energi och ge effekt krävs det solinstrålning på panelerna. Under vintern finns det risk för att panelerna är täckta med snö och då kommer systemet inte till att producera el. Under vinterhalvåret har vi även kortare dagar och lägre solstånd vilket innebär att växelriktaren inte når upp till startkriterierna för starta omvandling av energi.
- Anslutning till router: Om växelriktaren är påslagen och ingen produktion redovisas i systemövervakningen behöver du växelriktarens anslutning till internet kontrolleras. Har du bytt lösenord på ditt nätverk eller installerat en ny router så behöver växelriktaren kopplas upp mot nätverket på nytt. Anvisningar för hur anslutningen mellan växelriktare och routern upprättas på nytt finns i användarmanualen för din växelriktare.
En annan orsak som kan resultera i utebliven rapportering av produktion är att Wifi-signalen mellan växelriktare och router är för svag vilket innebär att växelriktaren tappar anslutningen till routern. Om man upplever att växelriktaren endast rapporterar stötvis kan det bero på svag signal till routern. Enklaste fixen i dessa fall är att försöka flytta routern närmare växelriktaren är att förstärka nätverkets signal genom att installera en extender/repeater till routern.
Var i Svea Solar-appen hittar jag mina fakturor?
För tillfället kan du inte se dina fakturor i appen. Dina fakturor skickas alltid som pdf till din e-post alternativt som e-faktura eller dras via autogiro om du valt detta.
Varför kan jag inte se min sålda el-produktion i Svea Solar-appen?
För att se din sålda el-produktion behöver du ha ett produktionsavtal hos på Svea Solar. Kan det vara så att du inte har ett sådant på plats?
Kan man logga in utan BankID?
Nej, vi erbjuder endast BankID som inloggningslösning
Installation
Förberedelser
Behöver jag bygglov för solpaneler?
Vissa kommuner kräver bygglov för att installera solceller på fastigheter, så det är bra att stämma av med din kommun om det behövs för din installation. Om det behövs hjälper vi dig med underlag och instruktioner kopplat till din bygglovsansökan.
Vad behöver jag som kund säkerställa inför installationsdagen?
Saker du som kund behöver säkerställa inför installationen:
- För att du ska kunna få tillgång till data kring din elproduktion och -konsumtion behövs internet på den plats där växelriktaren ska placeras. En framdragen nätverkskabel fungerar bäst, även om Wi-Fi med bra mottagning där växelriktaren placeras också fungerar för det mesta. Det är ditt ansvar att dra fram nätverkskabel eller säkerställa god Wi-Fi-signal på platsen. Om du har frågor kring detta rekommenderar vi att du vänder dig till din internetleverantör.
- Det behöver vara undanplockat på de platser där vi ska sätta upp byggställningar, montera växelriktare och dra kablar.
- Om du har betong- eller tegelpannor behöver du ordna så att det finns extra av motsvarande modell som du har på taket. 20 extra för betong och 50 extra för lertegel. Ofta är någon panna redan trasig när vi påbörjar installationen och skulle vi också råka ha sönder någon så kan vi byta ut dessa direkt. Läs mer om detta i våra allmänna villkor som du fick i samband med din orderbekräftelse. Där kan du även läsa vad som gäller i de fall paneler och växelriktare kommer monteras på olika byggnader.
- Våra installatörer behöver tillgång till toalett samt en uppvärmd plats för pauser under arbetet med installationen.
Veckan innan din installation blir du kontaktad av arbetsledaren som kommer att ansvara för installationen för att bekräfta exakt dag och tid och för att kontrollera att du har fått all information du behöver.
Behöver jag vara hemma när ni installerar min anläggning?
Det är bra om du finns tillgänglig när installationen påbörjas för att stämma av detaljerna med arbetsledaren, såsom placering av växelriktare och kabeldragning och även ge våra installatörer tillgång till din elcentral. När arbetsledaren kontaktar dig inför installationen så kommer ni överens om vad som gäller för just din installation.
Vad innebär föranmälan till min nätägare och vad behöver jag göra?
Föranmälan skickar vi på Svea Solar in till din nätägare för att informera om att vi kommer installera solceller hos dig och för att få installationen godkänd av nätägaren. Nätägaren är det bolag som äger elnätet i det område där du bor. Efter din Svea Solar orderbekräftelse får du ett mejl från oss där vi ber dig att ladda ner vår Svea Solar-app och logga in.
När du loggat in får du fylla i de uppgifter som vi behöver för att göra föranmälan till din nätägare. Det är viktigt att du fyller i uppgifterna så snart som möjligt, så att vi kan planera in din installation och för att du inte ska tappa din plats i vår installationskö. Uppgifterna vi behöver hittar du på din senaste räkning från din nätägare och är till exempel anläggnings-id, fastighetsbeteckning etc.
Varför behöver jag internetuppkoppling vid min växelriktare?
För att du ska kunna få tillgång till data kring din elproduktion och konsumtion behövs internet på den plats där växelriktaren ska placeras. En framdragen nätverkskabel fungerar bäst, även om wifi med bra mottagning där växelriktaren placeras också fungerar för det mesta. Det är ditt ansvar att dra fram nätverkskabel eller säkerställa god wifi-signal på platsen. Om du har frågor kring detta rekommenderar vi att du vänder dig till din internetleverantör.
Hur stor är växelriktaren?
Stoeleken varierar, men vår vanligaste växelriktare har måtten 550 mm x 320 mm x 230 mm.
Installation och montering
Vilka steg finns det i en solcellsinstallation?
Att installera din solcellsanläggning är en process som kommer att ske i tre steg:
- Vi monterar solpanelerna på ditt tak. En solpanelinstallation på en vanlig villa tar cirka 1-3 dagar, något beroende på anläggningens storlek och väderförhållanden.
- När dina solpaneler är på plats på taket är det dags för vår elektriker att koppla panelerna till din elcentral och göra ett funktionstest. Elinstallationen sker vanligtvis inom 7 dagar efter att panelerna monterats, men kan variera något beroende på årstid och var du bor.
- Din nätägare byter ut din elmätare och ger grönt ljus för att slå på din anläggning. Vi på Svea Solar kan inte påverka när detta sker men vanligtvis blir du kontaktad av din nätägare inom 2 veckor.
Hur fäster ni solpanelerna på taket?
Hur vi fäster solpanelerna på ditt tak beror på vilken typ av tak du har. Våra solcellskonsulter kommer att kunna svara mer specifikt på vad som gäller för just din taktyp.
När kommer elektrikern och färdigställer min installation?
Elinstallationen sker vanligtvis inom 7 dagar efter att panelerna monterats, men kan variera något beroende på årstid och var du bor.
När kommer ni och installerar min solcellsanläggning?
När vi kan påbörja installationen varierar beroende på årstid och var du bor. I dialogen med vår säljare har du fått en uppskattad leveranstid, men vi kommer att skicka uppdateringar via mejl om när just din installation beräknas ske.
Cirka en vecka innan din installation blir du kontaktad av arbetsledaren som kommer att ansvara för installationen för att bekräfta exakt dag och tid och för att kontrollera att du har fått all information du behöver.
Efter installation
När kan jag slå igång min solcellsanläggning?
Efter att elmätaren blivit utbytt får du en bekräftelse av nätägaren att du kan slå på din anläggning. Det är viktigt att detta görs på rätt sätt och enligt de instruktioner du fått från oss på Svea Solar.
När byter nätägaren min elmätare?
Det kan skilja sig beroende på vilken nätägare du har, samt vart i landet du bor. Vanligtvis sker det inom 2-3 veckor efter att anläggningen är färdiganmäld av oss på Svea Solar. Vi kan tyvärr inte påverka när bytet/konfigureringen sker men kontakta din nätägare för mer information.
Varför behöver min nätägare byta ut eller konfigurera min elmätare?
Som producent av solenergi måste du ha en elmätare som mäter både den el du köper när din produktion inte täcker din konsumtion, såväl som din sålda, egenproducerade, överskottsel.
Hur kommer jag igång och säljer överskottet av min solel?
Som producent av solenergi måste du ha en elmätare som mäter både den el du köper när din produktion inte täcker din konsumtion, såväl som din sålda, egenproducerade, överskottsel. För att kunna sälja din överskottsel behöver du kontakta ditt elbolag och teckna ett produktionsavtal.
Vad innebär det att Svea Solar funktionstestat min anläggning?
När installationen är färdig gör vår elektriker ett funktionstest av anläggningen vilket innebär att den slås på en kort stund för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Efter testet slås anläggningen av i väntan på elmätarbyte av din nätägare.
Vad betyder ”färdiganmälan” och vad behöver jag göra?
När vi är klara med installationen av din anläggning och vår elektriker bekräftat att den är funktionstestad skickar vi omgående in färdiganmälan till din nätägare. Vi meddelar då att installationen är slutförd och efter det är det bara att invänta att nätägaren kommer och byter ut din elmätare eller konfigurerar den på distans. Efter det ger nätägaren dig också grönt ljus att slå på din anläggning, det är viktigt att anläggningen inte tas i bruk innan nätägarens bekräftelse.
Vi på Svea Solar kan tyvärr inte påverka när detta sker men vanligtvis blir du kontaktad av din nätägare inom ett par veckor från vår färdiganmälan.
Vad är ett produktionsavtal?
För att kunna sälja din överskottsel behöver du kontakta ditt elbolag och teckna ett produktionsavtal. Om du bestämt dig för att låta oss på Svea Solar sköta din elhandel så tar vi hand om allt som behöver göras för att komma igång med det.
Hur kan jag följa min anläggnings produktion?
När din anläggning är igång kan du följa varenda egenproducerad kilowattimme i vår Svea Solar-app. Du kommer även att få ett separat mail med inbjudan till den portal/app som tillverkare av din växelriktare använder. Där kan du förutom att se din produktion även övervaka eventuella felkoder.
Elavtal
Energi och elmarknad
Hur funkar elbörsen Nordpol?
Nordpool är en elbörs som grundades 1996 och som täcker de nordiska länderna samt delar av Baltikum. På Nordpool kan elproducenter och elhandlare köpa och sälja el till varandra, och priserna på elbörsen påverkar i sin tur priserna på elmarknaden i dessa regioner.
Nordpool fungerar genom att erbjuda en plattform där elproducenter och elhandlare kan träffas och handla med varandra. De kan både köpa och sälja el till fasta priser eller priser som varierar över tid, beroende på de behov de har. Dessa avtal prissätts sedan enligt en riktmärkespris som fastställs av Nordpool. Genom att erbjuda en reglerad plattform för elhandel har Nordpool bidragit till att skapa en mer transparent och effektiv elmarknad i regionen.
Vad innebär förnybar energi?
Förnybar energi kommer från källor som hela tiden förnyas i snabb takt. Exempel på förnybar energi är solenergi, vattenkraft, vindkraft och bioenergi.
Vad är skillnaden mellan elkostnad och elnätskostnad?
Elnätet är ledningarna som elen transporteras i. Nätbolaget äger elnätet och ansvarar att ditt hus har el. Får du strömavbrott är det alltid ditt nätbolag du ska ringa för att anmäla detta. Nätbolaget är inget du kan välja, utan något du får beroende på var i landet du bor.
Svea Solar är ett elhandelsbolag och vi säljer elen till dig. Elhandelsbolaget kan du alltid välja själv och det är inget som styrs av var i Sverige du bor.
Vad menas med el till inköpspris?
Vår partner Svea Solar köper elen på nordiska elbörsen Nord Pool till samma pris de sen säljer den till dig. I ditt kWh-pris ingår förutom elen i sig handelsavgifter (avgifter Svea Solar betalar till Nord Pool för att få handla el där), ursprungsgarantier för förnybar el, Bra Miljöval-märkning och moms.
När får jag tillgång till timavläsning för min elförbrukning?
Din nätägare har enligt dagens föreskrifter upp till 90 dagar på sig att börja skicka timdata. Processen hos nätbolagen är normalt sätt manuell så det kan variera hur lång tid det kan ta innan vi får din mätvärden.
Elavtal
Vad kostar elen via Svea Solars elavtal?
Vi erbjuder bara elavtal med timpris, därför varierar kostnaden för elen dag för dag utifrån SPOT-priser. Sverige är indelat i fyra elområden och priset per kWh varierar också beroende i vilket elområde du bor i.
Vad är Svea Solars fasta avgift?
Du betalar en fast avgift på 39 kr/månad och det gäller oavsett hur stor din förbrukning är.
Vad består det rörliga elpriset av?
Detta är det rörliga elprisets olika delar:
- SPOT-pris (timbaserat)
- Kostnad för elcertifikat
- Avgifter till Svenska Kraftnät
- Avgifter till NordPool
- Kostnad för Ursprungsgarantier
- 25 % moms på summan av ovanstående kostnader
Vårt elpris varierar varje månad då vi bara har rörligt avtal. Priset per kWh varierar också beroende på vart i Sverige du bor. Sverige är indelat i fyra elområden som kan ha olika priser. Vi säljer bara el till rörligt pris då vi anser att det är den bästa modellen för dig som kund.
Kan Svea Solar hjälpa mig att säga upp mitt befintliga elavtal?
Självklart hjälper vi er att säga upp ert nuvarande avtal. Det ska vara enkelt och smidigt att byta till Svea Solar. I samband med att du tecknar ett elavtal med Svea Solar och godkänner de allmänna villkoren, ger du oss fullmakten att ta kontakt med din nuvarande leverantör.
Hur lång tid tar bytet?
Det beror på hur lång bindningstid du har på ditt nuvarande elavtal. Att byta elavtal tar vanligtvis cirka 4 veckor.
Har ni någon bindningstid?
Vi har inte någon bindningstid på vårt elavtal.
Har Svea Solar elavtal med fast pris?
Nej, vi erbjuder enbart rörligt timpris. Det gör att du kan påverka din elräkning genom medvetna val, särskilt om du kombinerar elavtalet med solceller.
Hur ser jag min senaste elräkning?
I Svea Solars app kan du se dina senaste elräkningar genom att klicka in på ”Mitt konto” och sedan ”Fakturor”.
Hur vet jag säkert var elen kommer ifrån?
När Svea Solar köper el på elbörsen Nord Pool betalar de extra för så kallade ursprungsgarantier. Dessa garnterar att elen bara kommer från förnybara energikällor med tonvikt på svensk solkraft och vindkraft. De säkerställer också för att elen ska märkt med Bra Miljöval. Märkningen betyder att el lever upp till Naturskyddsföreningens hårdaste miljökrav vad gäller hur elen produceras.
De anläggningar som Svea Solar köper ursprungsgarantier från är aldrig äldre än 5 år. Genom att bara köpa ursprungsgarantier från nyare anläggningar främjar vi att det hela tiden produceras både mer el från sol och vind.
Hur säger jag upp mitt elavtal hos Svea Solar?
Skulle du vilja säga upp ditt elavtal hos oss så kontaktar du vår kundservice på 010 171 26 40 eller kundservice@sveasolar.com så hjälper vi dig.
Kan jag flytta mitt elavtal till en annan person?
Om du vill att ditt elavtal ska stå på en annan person i hushållet behöver ni först kontakta er nätägare och meddela dem detta. Den som tar över avtalet behöver sedan kontakta oss för att teckna eget avtal med Svea Solar.
Jag har bytt namn, vad måste jag göra då?
Skicka oss ett mejl på kundservice@sveasolar.com eller ring oss på 010-171 26 40 så hjälper vi dig.
Jag ska hyra ut min bostad i andra hand, vad gör jag med mitt elavtal?
Om du ska hyra ut din bostad kan du antingen välja att behålla ditt elavtal eller så behöver din hyresgästen teckna ett eget avtal med er nätägare och elhandelsleverantör. Om du väljer att stå kvar på elavtalet och debitera din hyresgäst själv går det självklart bra, men kom ihåg att det är du som är betalningsansvarig.
Jag ska flytta, hur tar jag med mig mitt elavtal?
När du flyttar behöver du kontakta ditt nätbolag och meddela vilket datum du flyttar ut. Då kommer nätägaren säga upp ditt nätavtal och meddela oss att du ska flytta ut. Sedan kan du enkelt teckna ett nytt elavtal för ditt nya boende via vår hemsida eller maila oss.
Kan jag ångra mig efter att jag tecknat elavtal?
När du ingår avtal med oss har du alltid 14 dagars ångerrätt från det att avtalet tecknats enligt distansavtalslagen. Vill du utöva ångerrätten kan du meddela oss genom att ringa eller mejla vår kundservice.
Varför kan jag inte se mitt elpris timme för timme?
Vi har begärt att få timdata från din nätägare, men troligtivs levererar de inte det ännu. Din nätägare har enligt gällande föreskrifter upp till 90 dagar på sig att tillgodo se får begäran om timdata, men normalt går det fortare.
Det datum som din timdata förväntas vara redo är baserat på tidigare ärenden men eftersom processen hos nätbolagen är manuell så varierar tiden det tar att få in mätvärden. Svea Solar skickar löpande påminnelser till ditt nätägare tills du får in din data i vår appen.
Sälja din el
Hur går det till att sälja mitt överskott?
Om du producerar mer el än du använder för tillfället kan du sälja tillbaka ditt överskott till elnätet. Överskottet kan du sedan antingen få tillbaka i pengar, eller avsätta för att kompensera för de månader du inte går plus. Att producera sin egen el och sälja överskottet kallas att vara mikroproducent av el.
Du behöver inte aktivt sälja din solel, förutsatt att du har alla förberedelser på plats sker försäljningen automatiskt när du producerar mer el än du använder.
Hur gör jag för att sälja solel via Svea Solar?
För att komma igång och sälja solel behöver du ha ett elavtal hos Svea Solar och även ett produktionsavtal. Hör av dig till oss så löser vi det.
Hur mycket betalar ni för mitt överskott av solel?
Svea Solar köper gärna det överskott av elektricitet som din anläggning producerar. Vi betalar SPOT-pris timme för timme utan några som helst avdrag. Detta gäller oavsett om du har anlitat oss eller någon annan aktör för att installera dina solceller.
Hur mycket solel kan jag sälja?
Det finns ett tak för hur mycket el du kan sälja tillbaka till elnätet utan att behöva betala skatt och moms.
Som normal villaägare med solpaneler behöver du sällan oroa dig för att överskrida mängden el du själv kan producera utan att betala skatt.
Det här är reglerna i korthet:
- Du kan sälja el för 40 000 kronor per år utan att betala skatt. Tänk på att du behöver ta upp din elförsäljning i deklarationen.
- Du får bara skattereduktion på producerad el så länge den motsvarar hur mycket el du köpt. Om du exempelvis producerar 11 000 kilowattimmar och använder 7 000 kilowattimmar ett visst år så har du rätt till skattereduktion på 4 000 0,6 = 2 400 kr.
- Om du säljer för mindre än 37 500 kronor per år behöver du inte heller betala moms på elen.
Köper Svea Solar mina elcertifikat?
I dagsläget har vi inte möjlighet att köpa dina elcertifikat.
Svea Solars ambassadörsprogram
Jag vill rekommendera Svea Solar för andra
Behöver jag vara kund hos Svea Solar för att rekommendera andra och få rabatt?
Kan jag rekommendera Svea Solar för hur många personer som helst?
Ja, men du får bara rabatt om personen faktiskt tecknar upp sig för våra produkter.
Jag hittar inte min personliga länk, hur gör jag?
Du har fått ett mejl från oss med din personliga länk. Om du inte hittar mejlet är du välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Kan jag få rabatten utbetalad kontant i stället när jag rekommenderat?
Nej, rabatten kan enbart dras av på våra produkter och kan inte omvandlas till en utbetalning.
Hur länge är min rabatt giltig?
Den är giltig 12 månader från det att din bekant blev kund hos Svea Solar.
Jag vill veta hur mycket rabatt jag tjänat in, hur gör jag?
Ring eller meja till vår kundservice så hjälper vi dig.
Kan jag använda min intjänade rabatt i andra länder?
Nej, rabatter som tjänats in i Sverige går endast att använda i Sverige.
Hur dras rabatten av för mig som rekommenderar?
Rabatten dras av direkt på nästa faktura från Svea Solar. Om rabatten är högre än din månadsfaktura dras den av på flera av dina kommande fakturor.
Om du inte har några återkommande fakturor hos Svea Solar så har du beloppet tillgodo om du till exempel vill teckna elavtal eller skaffa batteri eller laddbox.
Hur fungerar rabatten när det gäller leasing?
Om du är den som rekommenderat Svea Solar och vill att rabatten ska dras av från din leasingfaktura, kontakta oss så löser vi det.
Om rabatten överstiger fakturabeloppet för första månaden så kan vi fördela rabatten över flera fakturor.
Hur dras rabatten av för mig som rekommenderar?
Kontakta vår kundservice och berätta hur du vill använda din rabatt.
Väljer du att använda den på din leasingavgift så kommer rabatten dras av direkt på nästa faktura från Svea Solar. Om rabatten är högre än din månadsfaktura dras den av på flera av dina kommande fakturor.
Om du inte har några återkommande fakturor hos Svea Solar så har du beloppet tillgodo om du till exempel vill skaffa ett batteri eller laddbox.
Solcellsbatteri - Lagra solenergi och spara pengar
Med batterier kan du lagra solenergi och ta tillvara på den egenproducerade elen. Läs mer om hur du kan spara pengar och bli mindre beroende av elbolagen
Jag har fått rekommendation om Svea Solar
På vilka produkter kan jag använda min rabatt?
Du kan använda din rabatt på solceller, batteri, laddbox och leasing som du ännu inte betalat för.
Om du blivit rekommenderad kan du till exempel dra av summan direkt från kostnaden för installationen, eller från dina första leasingfakturor om du väljer leasing.
Vid undertecknat avtal får både den som rekommenderar och den som mottagit rekommendationen 2 500 kronor rabatt.
Jag kontaktade er utan att ange namnet på den som refererat mig, kan jag fortfarande få rabatt?
Ja, säg bara till din solkonsult att du blivit rekommenderad innan du signerar avtal, så kan vi hitta vem som rekommenderat och ge dig rabatt.
Jag vill teckna leasing av solceller. Hur fungerar rabatten då?
Om du väljer leasing dras din rabatt på din första faktura. Om fakturabeloppet är lägre än rabatten dras rabatten även på följande fakturor.
Hur ansluter jag min växelriktare till wifi-nätverket hemma?
Det är oftast enkelt att koppla upp din växelriktare mot ditt hemmanätverk, men det kan ibland behövas lite guidning. Här har vi sammanställt information för några av de vanligaste växelriktarna som Svea Solar tillhandahåller.
Fusion Solar
- Starta Fusion Solar appen och logga ut från ditt konto. Det gör du via ikonen ”Me” --> ”Settings” --> ”Log out” längst ner.
- På inloggningssidan så trycker du på de 4 prickarna uppe i högra hörnet.
- Välj "WLAN Configuration"
- Tryck "SCAN" och skanna QR-koden som du finner på växelriktarens högra sida.
- Tillåt växelriktaren att ansluta till nätverket som kommer fram. En blå pil kan komma upp som du kan trycka på.
- Logga in som ”USER”
- Standardlösenord för inlogg är ”00000a” eller ”0000000a”. Testa båda lösenorden.
- Klicka på ”Login”
- Du ska nu vara inne på ”Router connection settings”
- Under WLAN så väljer du ditt wifi-nätverk och skriver in ditt lösenord.
- Tryck sedan på connect uppe i högra hörnet.
- Allt är nu klart och du ska ha fått ett sista godkännande att anslutningen är upprättad.
- Stäng ner appen och gå in i den igen för att komma till startsidan, logga då in på ert konto. Nu är allting klart och din växelriktare uppkopplad.
Solar Edge med display
- Kontrollera om din router har en WPS inställning. Det är ett sätt att enkelt ge nya enheter tillgång till ditt wifi-nätverk, utan att behöva mata in lösenord. Det kan du göra genom att inspektera routern och se om du hittar en knapp som det står WPS på. Du kan också läsa igenom manualen för din router för att hitta hur du startar funktionen. Om du har en router från er internetleverantör så kan du även kontakta dem och fråga hur ni startar WPS.
- Under växelriktaren finns en röd spak som har läge 1/0. Sätt spaken på 0.
- Till höger om den röda spaken under växelriktaren så har du en knapp som du kan trycka in. Håll in knappen till det står:
”Keep holding button for pairing, release to enter menu”.
Släpp då Knappen innan nedräkningen går ner till 0.
- Nu ska du vara inne i växelriktarens MENY. Tryck på knappen under växelriktaren tills du kommer ner COMMUNICATION. Håll då in knappen under växelriktaren tills du kommer in i menyn.
- Tryck på knappen under växelriktaren tills du kommer ner till menyvalet WiFi CONF. Håll nu in knappen under växelriktaren tills du kommer in i menyn WiFi CONF.
- Tryck på knappen under växelriktaren tills du kommer ner till WPS mode. Håll in knappen tills du kommer in i WPS mode.
- När det står ”Waiting…” i växektarens display går du till din router och startar WPS (se punkt 1). Om du har en WPS-knapp så håller du in knappen tills WPS-symbolen början blinka. Beroende på vilken router du har kan också lampor börja blinka eller lysa på routern. Vi rekommenderar att du kollar igenom manualen för just din router, eller ringer till er internetleverantör om du är osäker på hur du startar WPS.
- Inom 30 sekunder så ska ”Waiting…” på er växelriktare gå över till ”CONNECTED”. Du är nu uppkopplad på nytt mot växelriktaren.
Solar Edge utan display
Om du har en växelriktare från Solar Edge som saknar en bildskärm finns en bra videoinstruktion här:
https://www.youtube.com/watch?v=Nk47UtSAwOU&ab_channel=SveaSolar
GoodWe
För att konfigurera wifi behöver du appen SEMS Portal, som du kan ladda ner från App Store eller Google Play. Du behöver också befinna dig i närheten av växelriktaren.
- Ladda ner SEMS-portal-appen
- Klicka sedan på ”Configuration”. Notera att du behöver vara utloggad för att få upp sidan.
- Välj ”Wi-Fi” i menyn
- Se till att växelriktaren är påslagen och klicka på ”Next”.
Gå in på din telefons nätverksinställningar genom att klicka på ”Go to WLAN settings” och anslut till växelriktarens lokala nätverk ”Solar-Wifi”.
- Gå tillbaka till appen och klicka ”Next”.
- Välj det nätverk som du vill ansluta växelriktaren till. Skriv in lösenordet till nätverket. Kontrollera att alla uppgifter stämmer.
- Avsluta med att klicka på ”Set”.
- Nu ska du ha kopplat upp din växelriktare mot ditt hemmanätverk.