FAQ

Svea Solar App

Frågor och svar om Svea Solar-appen

Hur får jag inloggningsuppgifter till appen/portalen för min växelriktare?

Det får du i samband med installation av din anläggning. Skulle du sakna detta efter installation kan du får hjälp av vår kundservice.

Jag kommer inte in i Svea Solar-appen, vad ska jag göra?

Du loggar in i appen med den mailadress som du har registrerat tidigare. Om du har glömt bort ditt lösenord kan kan från inloggningskärmen begära en återställning av lösenord.

Hur får fler personer i mitt hushåll tillgång till appen?

Om ni är fler i hushållet som vill ta del av data från samma anläggning behöver den som har huvudkontot (den första användaren) skicka in en inbjudan om datadelning.

Det gör du genom att klicka på Mitt konto och sedan Datadelning. En inbjudan skickas nu via mejl.

Kan flera vara inloggade på appen samtidigt?

Ja. Om ni är fler i hushållet som vill ta del av data från samma anläggning behöver den som har huvudkontot (den första användaren) skicka in en inbjudan om datadelning.

Det gör du genom att klicka på Mitt konto och sedan Datadelning. En inbjudan skickas nu via mejl.

Varför kan jag inte se någon produktionsdata på hemsidan eller i Svea Solar-appen?

Om du inte kan se någon produktionsdata kan det bero på ett par olika saker.

Driftstatus på din växelriktare: Kontrollera att växelriktaren är påslagen enligt specifika instruktioner för din växelriktare i användarmanualen.

Solinstrålnining: För att systemet ska omvandla energi och ge effekt krävs det solinstrålning på panelerna. Under vintern finns det risk för att panelerna är täckta med snö och då kommer systemet inte till att producera el. Under vinterhalvåret har vi även kortare dagar och lägre solstånd vilket innebär att växelriktaren inte når upp till startkriterierna för starta omvandling av energi.

Anslutning till router: Om växelriktaren är påslagen och ingen produktion redovisas i systemövervakningen behöver du växelriktarens anslutning till internet kontrolleras. Har du bytt lösenord på ditt nätverk eller installerat en ny router så behöver växelriktaren kopplas upp mot nätverket på nytt. Anvisningar för hur anslutningen mellan växelriktare och routern upprättas på nytt finns i användarmanualen för din växelriktare.

En annan orsak som kan resultera i utebliven rapportering av produktion är att Wifi-signalen mellan växelriktare och router är för svag vilket innebär att växelriktaren tappar anslutningen till routern. Om du upplever att växelriktaren endast rapporterar stötvis kan det bero på svag signal till routern. Enklaste fixen i dessa fall är att försöka flytta routern närmare växelriktaren är att förstärka nätverkets signal genom att installera en extender/repeater till routern.

Var i Svea Solar-appen hittar jag mina fakturor?

Gå in under Konto i undermenyn i appen. Klicka sedan på fakturor.

Varför kan jag inte se min sålda el-produktion i Svea Solar-appen?

För att se din sålda elproduktion behöver du ha ett produktionsavtal hos på Svea Solar. Kan det vara så att du inte har ett sådant på plats?

Fusion Solar-appen

Hur får jag ett konto med tillgång till min anläggning?

Vid slutförandet av ditt projekt skapar vi ett konto åt dig med tillgång till din anläggning. Om du saknar konto kan du kontakta vår kundservice som hjälper dig vidare.

Bör jag tillåta "3rd party API access" i Fusion Solar appen?

Ja, för att vi ska kunna hämta data från Fusion Solar till Svea Solar appen krävs det att 3rd party API access är aktiverat.

Varför visas ingen produktion i appen?

Den vanligaste orsaken till att det inte visas någon produktion i appen beror på att växelriktaren har tappat anslutning till din router och internet. Detta kan kontrolleras via växelritkarens diod på donglen. Om den blinkar rött innebär det att den inte längre är ansluten till din router. Följ nedan steg för att återansluta den:Så här ansluter du växelriktaren till Wi-Fi:

Starta FusionSolar-appen och logga ut från ditt konto via:

MeSettingsLog out (längst ner).

På inloggningssidan, tryck på de fyra prickarna uppe i högra hörnet.

Välj WLAN Configuration.

Tryck SCAN och skanna QR-koden på växelriktarens högra sida.

Tillåt anslutning till det nätverk som visas. (En blå pil kan dyka upp – tryck på den.)

Logga in som USER med något av följande standardlösenord:

00000a

0000000a

Svesolar1

(Testa samtliga vid behov.)

Tryck på Login.

Gå till Router connection settings.

Under WLAN, välj namnet på ditt hemma-Wi-Fi och ange ditt Wi-Fi-lösenord.

Tryck på Connect (uppe i högra hörnet).

När anslutningen är upprättad, stäng appen och starta om den.

Logga in på ditt konto – nu ska växelriktaren vara uppkopplad!

Hittade du inte din fråga?

Kanske finner du den under ett annat supportavsnitt? Annars får du gärna kontakta vår kundservice.