FAQ
Faktura och betalning
Frågor och svar om faktura och betalning
Hur anmäler jag bankgiro eller e-faktura?
E-faktura innebär att din faktura skickas direkt till din internetbank. För att anmäla E-faktura går du in på din internetbank och väljer Lägg till mottagare.
När du sökt upp Svea Solar/Billogram och godkänt villkoren så kommer du att få fylla i dina uppgifter för att slutföra ansökan.
Hur gör jag för att betala mina räkningar via autogiro?
Så här gör du för att aktivera autogiro: Börja med att öppna fakturan din faktura från Billogram.
Klicka på Anmäl autogiro.
Välj sedan din bank i listan och skriv in ditt personnummer för att legitimera dig med Mobilt BankID.
Öppna sedan Mobilt BankID på din telefon och följ instruktionerna.
När du sedan har legitimerat dig så kommer sidan att uppdateras och visa dina tillgängliga konton. Saknar du ett konto så klickar du på Jag hittar inte mitt konto så får du ange uppgifterna manuellt
Välj sedan om du vill att mottagna obetalda fakturor ska läggas in för betalning.
När du trycker på ”Godkänd” så kommer du se en bekräftelse direkt på sidan att allt är klart!
Jag har inte fått någon faktura. Vad gör jag?
Om du upplever att du inte har fått din faktura kan något ha hänt på vägen. Du kan alltid logga in Svea Solars app och se din faktura där. Gå in under Mitt konto och välj Faktura.
Får du din faktura via e-post så kan du kontrollera om din faktura har hamnat i ”övrigt” eller i skräpkorgen.
När skickar ni ut betalningspåminnelse?
Om vi inte har kunnat se att en betalning skett inom förfallodatum skickar vi ut en påminnelse.
Påminnelsen skickar vi ut cirka 10 dagar efter att pengarna skulle varit oss tillhanda och den ska då betalas inom 8 dagar för att slippa ytterligare avgift och påminnelse.
Om betalning fortfarande inte skett efter detta skickar vi ut ett inkassokrav. Inkassokravet ska betals inom 8 dagar från utskriftsdatum för att undvika ytterligare påföljder.
Jag har automatisk betalning, men har ändå fått en påminnelse. Hur är det möjligt?
Betalar du via autogiro så brukar påminnelsen hänga ihop med att det inte fanns täckning på det kontot som autogirot är kopplat till när vi skulle dra pengarna. Kontrollera med din bank om beloppet har dragits, om inte behöver du betala in din faktura manuellt.
Har du nyss anmält autogiro kan påminnelsen ha att göra med att ditt autogiromedgivande ännu inte har trätt i kraft. När du ansöker om autogiro tar det ungefär en månad innan du kan se på din faktura att den kommer att dras via autogiro. Så länge texten ”Summa att betala” finns på din faktura måste du betala den själv.
En påminnelse kan också ha att göra med att någon uppgift i din autogiroanmälan inte stämmer och att ditt autogiro inte har godkänts hos Bankgirocentralen.
Kan elen stängs av om jag inte betalar min elavtalsfaktura?
Om du inte betalar din faktura i tid kommer du då bli påmind att betala din faktura. Har du fortfarande inte betalt din förfallna faktura med eventuella påminnelseavgifter skickas ditt ärende för delgivning.
Saknar vi fortfarande betalning efter delgivningen så kan din el stängas av.
Jag råkade betala fakturan två gånger, vad händer nu?
Normalt sett drar vi av ditt tillgodobelopp på nästa faktura. Om du hellre vill ha dina pengar utbetalda till ditt konto ordnar vi såklart det, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Min solcellsanläggning är inte påslagen, behöver jag ändå betala slutfakturan?
Våra fakturor skickas i enlighet med våra avtal efter funktionstestad anläggning.
Det innebär att vår elektriker, i samband med elinstallationen av din solcellsanläggning, har kontrollerat så att dina paneler producerar el. Det som kan kvarstå är elmätarbyte/konfiguration som göras av din nätägare.
Vi kan inte påverka när detta sker, din nätägare kommer kontakta dig för att byta din elmätare eller konfigurera den på distans. Därför kan vi heller inte ta hänsyn till konfigurationen från din nätägare när vi fakturerar
Beloppet för skattereduktion för grön teknik är inte densamma som stod i orderbekräftelsen. Vad beror det på?
Om det under projektet har skett förändringar, exempelvis ändring i antalet paneler, som påverkar slutpriset så kommer även beräkningen för skattereduktion ändras, detta för att efterleva regler och villkor enligt Skatteverkets bestämmelser.
Min anläggning är installerad och funktionstestad, men jag har inte fått någon faktura. Vad beror det på?
Om du ännu inte fått någon faktura föreslår vi att du undersöker om fakturan vi skickat via mejl hamnat i din skräppostmapp.
Om du inte kan hitta någon faktura kan du vända dig till vår kundservice.
Min förskottsfaktura stämmer inte överens med det jag ska betala efter avdraget för grön teknik?
Skatteverket kräver att installationen är utförd innan skattereduktioner så som ROT-avdrag eller Grön Teknik kan nyttjas. Förskottsfakturan blir därför 15% på priset för solceller inklusive moms.
Det gröna avdraget dras därför av i sin helhet från slutfakturan, då installationen är slutförd.
Frågor om abonnemang
Jag har ett solcellsabonnemang, vad händer om jag flyttar?
Kontraktet kan överlåtas till den nya husägaren, om denna vill ta över och den nya husägaren klarar Svea Solars kreditkontroll.
Du kan också välja att köpa loss systemet, eller säga upp kontraktet i förtid mot en avgift.
Vad händer om jag säger upp abonnemanget?
Om du säger upp avtalet gäller 6 månaders uppsägningstid och därefter finns två alternativ: (1) betala en uppsägningsavgift eller (2) köp systemet från Svea Solar.
Vad händer när abonnemanget går ut?
Då finns tre alternativ:
- Förläng avtalet till en uppdaterad månadskostnad.
- Köp ut anläggningen av Svea Solar till det resterande värdet.
- Låt avtalet löpa ut. Svea Solar monterar då ner din solcellsanläggning.
Hittade du inte din fråga?
Kanske finner du den under ett annat supportavsnitt? Annars får du gärna kontakta vår kundservice.