Hembesök inför solcellsinstallation – så går det till

Hembesök inför solcellsinstallation – så går det till

Det är detaljerna som gör skillnaden. Under ett personligt möte finslipas det som gör din solcellsinstallation till en framgångssaga. Möt Mollie, en av våra specialiserade platsbesökare.

När du haft kontakt med en solkonsult och fått ett förslag på solcellsanläggning är det dags för en av våra platsbesökare att komma hem till dig. Om du befinner dig på västkusten kan du få besök av Mollie Ahlskog och hunden Caspian.

Efter att ha jobbat som solcellsmontör och arbetsledare valde Mollie att specialisera sig som platsbesökare, med daglig personlig kontakt med kunder i deras hem och trädgård.

Varför görs hembesök inför en installation?

– För att skapa rätt förutsättningar för montörerna att göra ett bra jobb. Det är också en trygghet för kunden att träffa någon fysiskt i sitt eget hem. Platsbesöket brukar dessutom vara ett bra tillfälle att spåna idéer kring designen på anläggningen med kunden, komplettera och ändra planer. Vi fyller också en viktig funktion för säkerheten, eftersom vi kan planera vilka säkerhetsanordningar som fungerar bäst hos respektive kund.

Brukar det bli stora ändringar i anläggningen efter hembesök, jämfört med den första offerten?

– Det är väldigt individuellt, ibland ändrar vi layouten på anläggningen lite under hembesöket och ofta kan saker som batteri och laddbox tillkomma. Det kan vara små justeringar, men också stora förändringar. Det har till exempel hänt att vi sett att taket inte varit tillräckligt bra under hembesöket och i stället planerat en markanläggning.

Installation Image-SveaSolar-Sölvesborg-2021-2

Hur brukar kontakten med kunden gå till under besöket?

– Jag brukar vara väldigt ”hands on”, visa hur infästningen går till och förklara vad växelriktaren gör på en väldigt grundläggande nivå. För kunden är det här en stor investering och jag hade nog uppskattat själv om någon gått igenom allt på ett väldigt pedagogiskt sätt.

En del av ditt jobb innebär att flyga drönare. Vad använder du den till?

–  DroneDeploy, som vi använder för mätning av taket, hjälper oss att bli mer exakta i våra mått. Samtidigt är det betydligt säkrare för oss som jobbar med kundbesök, eftersom vi kan stå på marken medan drönaren flyger själv och mäter. Drönaren kan däremot inte se skicket på taket till exempel, men då kan vi gå upp via en lucka eller en takstege och mäta på ett säkert sätt och låta drönaren göra ytmätningen.


Så det blir bättre för er med drönare, blir det bättre för kunden också?

– Ja, absolut. Måtten är på centimetern, så det kan vara skillnaden mellan om man får in en extra solpanel eller inte. Det har effektiviserat vår process med layout och offert enormt, vilket också är bra för kunden. Dessutom blir det faktiskt mer tid för det personliga mötet, eftersom vi kan stå och prata med kunden medan drönaren tar måtten.


Hur lång tid brukar ett besök ta?

– Normalt tar själva fysiska mötet mellan 30 och 45 minuter. Sen lägger jag lite ytterligare tid på att sitta med materialet innan jag åker vidare till nästa ställe.

Vad är viktigt för husägaren att förbereda inför besöket?

– Att ha koll på var elcentraler sitter och göra plats runtomkring dem. Det är också bra att skriva upp frågor innan, du kommer att få mycket information under besöket och det är lätt att glömma bort vad du skulle frågat. Jag har såklart med mig stege, men om du har en egen får du gärna förbereda det, så blir det ett moment mindre och mer tid för annat.

Få ett förslag på komplett solcellsanläggning

Det första steget i en solcellsintallation är att skicka in en intresseanmälan, eller ringa oss direkt. Du kan också använda vår solcellskalkylator och zooma in på ditt hus för att få en första uppskattning om förutsättningarna för solenergi.